Direktlänk till inlägg 14 december 2011

11 DAGAR TILL JULAFTONEN

Av kickssons - 14 december 2011 21:06

Julkorten blev färdiga i god tid,     för igår  opererade jag min arm och visste inte hur mycket bandage etc det skulle bli efteråt. Planerna var att jag skulle övernatta efter operationen på sjukhuset, men jag brukar inte må speciellt dåligt efter narkos & det samm skedde igår. Vaknade upp & frågade kirurgen om jag kunde få släcka törsten & få något att äta!!  Nja sa han, vänta ett par timmar & se hur Du mår då. Fortfarande pigg som en mört och flyttades till en annan avdelning, fick både vatten & erbjuden smörgåsar, men de såg inte speciellt roliga ut så yoghurt smakade helt OK. Efter ytterligare ett par timmar frågade de om jag hellre ville komma hem ??? YES of course. Är lite öm & svullen speciellt vid armbågen, men det blir nog mycket bättre i morgon. Hoppas bli av med stygnen den 23:e.


På lördag har vi bjudit en del  grannar på glögg, andra drinkar & lite svensk julmat. En av  grannarna  undrade om vi verkligen äter Rudolf med den röda mulen, det är ju Rudolf & andra renar som drar släden som tomten åker i på natten till juldagen, då barnen här får sina julklappar. Jag köpte renfilé på svenska kyrkans julmarknad, sen blir det även skinka, älgkorv, västerbottenost paj, kanske en Janssons, men maken  funderar på att göra en gubbröra istället. Vanlig sill har vi testat på grannarna förut & det var ingen succé. Sen blir det ostbricka med Vilma kex till. Jag hittade ett trevligt recept på lingonpanacotta med pepparkaks smulor ovanpå, serverar väl det med tillsammans med kaffe/avec. 


Ska se om jag kan använda en kavel & baka lite pepparkakor till lördag, har världens enklaste recept till pepparkaksdeg som jag nu har försökt ladda ner här.......men, men  inte 17 fungerar det att fixa det för mig. Får väl skriva ner det på ett annat inlägg.

                                           


                            Aha, nu har jag visst fixat kopia på pepparkasdegen (tror jag i alla fall)

 


             

                                                  

                                                  
                        



.













 
 
Geddfish

Geddfish

15 december 2011 09:40

Du ger mig verkligen en smak av Julen i alla dina beskrivningar om mat, dryck och julkort. Jo, jag har allt sett ett vackert kort IRL kommet från London!
Här hankar det sig fram, gör inget speciellt i julförberedelser, för vi ska resa bort till äldsta dotterns familj på Julafton.
NioDagarKvarTillDopparedagenKramen♥

http://gerd-geddfish.blogspot.com

kickssons

15 december 2011 10:07

Idag blir det senior lunch i svenska kyrkan med lucia tåg av personalen, innan dess blir det lite julmust & Kalles kaviar shopping i en av de svenska mataffärerna. Ha en bra kommande week-end.. Kram ♥♥♥

 
Lena

Lena

15 december 2011 10:53

Skönt att du äntligen fick din operation, hoppas du snart kan använda den åxå! fast redan på lördag baka pepparkakor & kavla? full fart i dej minsan! ha ha ha.. ;) Jag håller tummarna för att du lyckas! hi hi :))♥
Strax ska jag iväg till jobbet en kort stund!
Kram kram!♥ /Lena

http://frallorna.bloggplatsen.se

kickssons

15 december 2011 19:29

Ja Du Lena nu kan man nog slappa av efter all oro med operationen. Får nog be om lite hjälp med kavlandet av degen. Har ätit upp en del av den redan, lite frestande när man ser den liggande i kylen!!!!och jag älskar pepparkakor - de där himmelskt goda Annakakorna som Ni hade med Er försvann snabbt som bara den.. Kollade om de sålde dem i Totally Swedish mataffären idag, men ikke sa nikke, och det var nog lika bra det. Fick med mig 4 stora flaskor julmust, 3 tuber kaviar, 1 paket Kronjäst, rårörda lingon som jag ska göra pannacotta av & en flaska ljus svensk sirap. Skönt att slippa kånka & bära hem grejerna på tåget, borde nog skaffa mig en riktig "butler"!!!! Kramar till Er allihopa. ♥♥♥

 
Ingen bild

Eva

15 december 2011 13:26

Hoppas det känns bra med allt du gått i genom, tappra kvinna!!!

Vad hungrig jag blev, när jag läste om allt smarrigt

Ha så mysigt med grannarna. Var rädd om dig. kramen<3<3

kickssons

15 december 2011 19:18

Jag tror på att om man bestämmer sig att snabbt bli bra går det fortare med läkandet, men vi är ju alla olika på den fronten. Kramisar från proppmätt Kikkan som har ätit ett enormt gott svenskt julbord idag. ♥♥♥

 
optimist

optimist

15 december 2011 16:03

Önskar att jag hade hälften av din energi. Jag tar inte din, men hälften av en likadan, om du förstår vad jag menar.
Härligt att få komma hem så fort efter en operation och varit sövd. Hoppas att det läker fint nu. Kan du verkligen baka ändå?
Grannarna tyckte nog inte om att ni äter upp "Rudolf med röda mulen".
Ha det bra och krya på armen.
Kram!

http://optimist.bloggplatsen.se

kickssons

15 december 2011 19:14

Får nog be om hjälp med den första omgången med kavlingen sedan mjuknar ju degen lite.
Just nu har jag nog ingen energi, har precis kommit hem från kyrkans seniorlunch. Himmel och pannkaka vad med mat och dryck, brukar som regel inte dricka alkohol men idag slank både ett glas glögg & några glas vin ner till maten. Kan/får ju inte köra bil på ett dag. Om nu grannarna inte vill proväta renköttet blir det ju mer för oss att äta!!!! Hoppas Ni får en trevlig kommande helg. Kram ♥♥♥

 
Ingen bild

Gudrun

16 december 2011 08:31

Det bästa med julen är nog alla fester. Inte bara för maten utan för att träffa alla människor som är gladare och trevligare inför jul.
Tack för födelsedagshälsningen!

kickssons

16 december 2011 16:59

Tror det är lite mindra kalasandes nästa vecka, men på julafton har vi gäster. 24:e är ju bara en helt vanlig dag här så brukar äta svenskt med vänner på kvällen. Kramar ♥♥♥

 
Ingen bild

Neta

16 december 2011 11:47

En underbar jul önskar jag Dig...
Här är snöfritt nu igen, men med isgator...
Ska visst komma snö i helgen så vi kanske får en vit jul i a f...
Mannen har köpt ny snöslunga som han vill testa, he he....
Kramar från Sandviken!

kickssons

16 december 2011 16:56

Här kom det lite snöflingor i morse, men de hann nog inte ens ner till marken innan de hade smält bort. Hoppas gubben får testa sin snöslunga, synd ellers att ha köpt en sådan "leksak" & inte kunna använda den. Kramar ♥♥♥

 
Berit Elisabet

Berit Elisabet

16 december 2011 11:53

Oj, jag har ju inte följt din blogg så länge, så jag har visst missat att du har haft svårt med en arm. Hur som helst, skönt att något man gruvat och oroat sig för är avklarat. Hoppas på snar läkning!
Låter gott allt du beskriver. (Själv bakar jag inga pepparkakor, kör med Annas...)
"Äta Rudolf" - kommer att tänka på alla barn som här aldrig i livet skulle kunna tänka sig att äta hästkött. Helst inte jag heller, om jag ska vara ärlig.
Ha det fortsatt gott!!! :)

http://beritelisabet.blogspot.com

kickssons

16 december 2011 16:53

Jag gillar att baka pepparkakor, finns ellers goda att köpa på IKEA samt en del affärer här säljer Annas, men inte i fina lådor. Det där med hästkött gäller här också, tror inte ens man kan köpa det här, men en del åker över till Frankrike & köper. Har bara köpt lite renkött mestadels för nostalgismaken i år. "Matades" regelbundet med det och lax i min barndom när vi bodde i Ångermanland. Fick en bit rökt renfilé för massa år sedan när jag arbetade för en Finsk firma här i London, men åt upp hela den biten alldeles själv. Nu doftar det glögg i huset, har värmt upp och testat tills i morgon när grannar kommer till oss på lite svensk 'föda'. Hugahuga, vi fick lite vita flingor i morse, men de hann inte ens ner till marken.

 
Ingen bild

Cicci

16 december 2011 17:10

Hello!
Aaahhh... Bara 4 arbetsdagar kvar, se'n väntar 2 v semester! Tjohoooooo va' det ska bli skönt!!!! Längtar.
Snöade här i dag i ca 10 min. Det var stooora flingor som dalade ned, men eftersom det är plusgrader försvann det lika fort som det kommit ner. (vågar ju knappt säga det med jag var glad för det!)
På söndag blir det för-julmiddag med syster och "syster". Blir knytis-varianten och det är inte utan att man blir lite inspirerad av dig! Snålvattnet rinner.. :-D
Nu dags att börja fixa kvällsmaten!
Kram kram!
Ps Hoppas du blir bra i armen fortare än fortast!
Ps2 Kan du vara så snäll och skicka adressen till Keith o Iris?!?

kickssons

16 december 2011 17:57

Vi fick också lite flingor som dalade i morse, men de han inte till marken... Har varit "modig " och tagit bort själva bandaget just nu, bad om lite hjälp, är en aning petig när det 'pillras'. Stygnen ska tydligen tas bort om en vecka. Har fixat en del i köket uner dagen kladdis & ingas äppel/kanek kaka bakade. Istället för sill gör R en gubbröra se ska jag nog baka lite matbröd ikväll. Köpte jäst i Svenska mataffären igår. Mejlar Iris & Keiths adress om en stund. Hörs lite senare... Kramilikram ♥♥♥

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kickssons - 18 december 2015 23:00

.. och i morgon ska det evt bli +16 grader här i London.. Har nu varit ännu latare med bloggeriet, kikar in med ganska jämna mellanrum men det är nog bara 3 - 4 bloggar som jag numera läser. Hade nöjet att träffa Kasper med hans matte i Trosa i sen...

Av kickssons - 1 augusti 2015 19:52

Min au-pair & skolkamrat har varit på besök i veckan, hennes  "au-pair mamma" avled nyligen och begravningen var i måndags. Trots det tråkiga så blev det en mycket trevlig och nostalgisk dag, några av våra 'aupair barn' var naturligtvis på plats, det...

Av kickssons - 17 juli 2015 16:50

Var på lokal teater igår kväll och lyssnade på 5 fantastiska musikanter som körde nästan 3½ timmars Buddy Holly musik   . När jag var reseledare var de flesta av "mina" grupper 'specialgruppper'  många av dem ville passa på att gå på någon musikal i ...

Av kickssons - 2 juli 2015 21:10

Tror jag skäms lite efter  att ha hållt mig borta från den här bloggen, har försökt använda min iPad att  blogga och likaså kommentera lite på en del bloggare, men p.g.a. min totala värdelösa IT kunskap har det inte varit någon större succé på den fr...

Av kickssons - 1 januari 2015 22:24

Önskar Er alla ett riktigt Gott Nytt År, har inte haft någon som helst blogglust  på evigheter, har dock varit inne och läste hos en del bloggare som jag fortfarande gillar att läsa, men orkar dessvärre inte läsa hos en del andra jag brukade läsa reg...

Presentation


WELCOME TO MY BLOG THAT MAINLY IS ABOUT MY QUILTING. Välkommen till min blogg som mestadels handlar om mina lapptäcken, men lite annat kommer säkert också att dyka upp

LOKAL TID

London

LONDON VÄDRET

Vädret London

SENASTE INLÄGGEN

LÄNKAR

QUILTING BLOGGERS

Quilting Gallery Logo

KALENDER

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

TACK FÖR DITT BESÖK

BESÖKANDES FLAGGOR

free counters

Kategorier

GÄSTBOK

Arkiv

Fråga mig

1 besvarad fråga

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards