Direktlänk till inlägg 2 januari 2012

EN EXTRA HELGDAG

Av kickssons - 2 januari 2012 15:36

..har vi idag, p.g.a att de "valiga" jul/nyårs helg-dagarna föll på en söndag. Däremot firar man inte trettondagen, men seden här säger att allt julpynt ska tas ner senast på trettondags- aftonen. Lite skrockfull är jag kanske, så jag ska lägga ner alla mina jul-trätomtar i sin fina låda & adventsljusstakarna ska bort från fönsterkarmarna senast Torsdag kväll.


Var & handlade lite idag och nu har man redan börjat plocka fram påsk ägg!!!


I blomster hyllan fanns det  vår blommor, så en bukett  tulpaner

    

köpte jag,


plus en bunt med  påskliljor.

     



Lyckades hitta färsk jäst här om veckan och det blev Ciabatta bröd bakat till julen. Bad att få köpa  50gr jäst men de väger inte det så noga,  utan jag fick nog närmare 250gr  jäst för c;a 3kronor...

Köpte "Saffran" i höstas i Marocco men  misstänkte att det nog inte var riktigt saffran jag prutade till mig. Skulle baka saffransbröd igår, men det smakade inte så, utan det blev väldigt gula bullar med marzipan fyllning.

   


Goda blev de i alla fall & grannarna fick varsin påse som de tydligen åt upp  på ett nafs, resten ligger nu i frysen.


              GOD FORTSÄTTNING på 2012

 
 
Mitt Nya Liv

Mitt Nya Liv

2 januari 2012 21:54

De såg gott ut med bullen =)
Jag älskar tulpaner. Särskilt lila. Ja alla är fina.

Får se när jag plockar ner julen, men den får nog stanna några dagar till =)

God fortsättning.. Ha en mysig kväll kramar ♥♥♥

http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se

kickssons

3 januari 2012 15:44

Bullarna är slut nu, men det finns lite fler kvar i frysen. Skulle nog också kunna tänka mig att behålla lite julgrejer ett tag till, MEN jag håller stenhårt på att man i stort sett alltid får ta seden dit man kommer!!!! Kramar ♥♥♥

 
Ingen bild

Cicci

3 januari 2012 13:56

God fortsättning på det nya året!!!!
Kom hem från Oslo igår kväll efter några superhärliga dagar hos Fam. Engebakken.
P började jobba idag, men grabbarna o jag njuter av att vara lediga denna vecka åxå. Just nu sitter jag i lugn o ro med både E o K iväg hos kompisar. Ska städa och mata dammsugaren ett tag.
Kram kram!!

kickssons

3 januari 2012 15:40

Thank you.. kul att Ni hade det bra i Oslo. Vi hade det alla tiders på kalaset, men Mrs B låg sjuk på nyårsaftonen, så det blev entrecote istället för pytt - i - panna som vi åt home alone!!! Vi har det mest underliga väder idag. Kramar ♥♥♥

 
Blessingsrehabb

Blessingsrehabb

3 januari 2012 15:12

Hejhej tullipaner Ilove it..Dom kanske hade blandat ut saffran med gurkmeja ;)...Kom in till mig och få ett gott skratt om du är sugen..Kram Bless

http://Blessingsrehab.bloggplatsen.se

kickssons

3 januari 2012 15:37

Yes antagligen var det 'meja' jag köpte, men jag betalade inte speciellt mycket för eländet heller. Hihii har precis lyssnat på Din senaste blogg... man ska inte bråka med gamla tanter i trafiken!!!!!! :) Kram kram ♥♥♥

 
Lena

Lena

3 januari 2012 16:36

Köper man inte jäst på samma vis som i Sverige??
Brukar vara Gurkmeja man köper där borta, istället för saffran ;) vacker färg & sååå gott med marzipan!! :)) mumma, förstår att grannarna slukade påsen fort som attan ha ha.. ;)
Ja du, snart kommer Påska! Tulpaner & våren, härligt! :))
Kram kram!♥ /Lena

http://frallorna.bloggplatsen.se

kickssons

3 januari 2012 17:57

Färsk jäst kan man numera ibland köpa i brödavdelningen i vissa snabbköp eller åka in till Svenska mataffären i London. De som bakar här använder oftast torrjäst... och bullar som vi är vana vid finns knappt här. Grannarna känner när jag bakar så det är bara att ge dem en påse :) !!!! Nu har jag i alla fall slut på gurkmejan, misstänkte att det inte var riktiga grejer... men jag betalade med US$ så jag tykte liksom det var gratis... Ha en bra kväll, hörs i morgon!!!♥♥♥

 
Kasper

Kasper

5 januari 2012 02:08

Matte säger som dom andra - gurkmeja. Inte saffran.
Åh, tulpaner! I februari börjar matte köpa tulpaner på allvar. Och julen försvinner nu i helgen. Så fort den gick!
Titta in till mig och framförallt matte, så får du läsa nåt märkligt. (Nej, Mysan är inte tillbaks, men det har hänt något annat.)
Och så önskar vi dig ett fortsatt fint 2012!

http://kasperian2.blogspot.com

kickssons

5 januari 2012 17:53

Trodde nog också det var gurkmeja, men det doftade faktiskt saffran >>> tills vi kom hem i alla fall!!!! Det är ju helt fantastiskt med Mysans lilla kattunge som har hittat hem till Er. Han kommer säkert att stormtrivas. En helt otrolig historia och det är nog sant som man ofta hör; alltid mening med det mesta. ♥

 
Lena

Lena

5 januari 2012 13:27

Hallå igen!! Tackar & bugar för alla gratulationer över allt!! :)))
Här har vi minus, i morse -8, en blå himmel & sol!! vackert!!
Kram kram på dej!♥ /Lena

http://frallorna.bloggplatsen.se

kickssons

5 januari 2012 17:48

Hahaa, va bra att kortet kom fram så snabbt.. Har sytt en hel del med liknande motiv... De svenska "tanterna" som jag har umgåtts med i nästan 40 år och som jag var ute & "jul"lunchade med igår, fick alle hemsydda kort, många med dalahästmotiv, men hann inte sy till alla 8 av dem (plus en av dem är ju Finlandssvenska så hon fick en julgran istället). Kramar ♥♥♥

 
optimist

optimist

5 januari 2012 17:23

Det är alldeles för tidigt med påsk, julen är inte över ännu, i alla fall inte här. "Tjugondedagsknut, dansas granen ut".
Det är så fint och vårlikt med tulpaner.
Det jämnas nästan ut. För mycket jäst och för lite saffran. Fast, saffran är ju så mycket dyrare förstås.
Bullen ser god ut.
Kram och ha det bra.

http://optimist.bloggplatsen.se

kickssons

5 januari 2012 17:44

Som barn var det ju alltid tjugondedagsknut som julen dansades ut med julgransplundringar, men här har man tradition att allt julpynt ska bort innan själva trettondagen!! och jag accepterar sederna där man bor, enklare så :) ... Riktig saffran får det bli till nästa jul. Men som sagt bullarna smakade alla tiders & grannarna var nöjda. Önskar Er en trevlig trettondags helg. Kramar ♥♥♥

 
Ingen bild

Gudrun

5 januari 2012 19:30

Oh va´ljuvligt med tulpaner. Nu har det ju vänt och ljuset är på väg tillbaka.
Jag hade tänkt plocka bort julen idag men upptäckte i morse att det var trettondagsafton så då fick det bli kvar över helgen. Men sen åker dom!! Det känns konstigt med tomtar nu.
Jag önskar dig ett Gott nytt år och ser fram emot att följa dig på bloggen

kickssons

5 januari 2012 21:26

Jag blev så glad när jag såg tulpanerna & påskliljorna och nu är det ju lite ljusare på kvällarna också. Mina fina trätomtar sover i sitt vinter ide nu. Var & köpte lite tyg idag, fast jag ju egentligen inte skulle köpa något förrän tyghögarna har krymt lite. Ha en trevlig trettodagsafton. Kram ♥♥♥

 
Mitt Nya Liv

Mitt Nya Liv

5 januari 2012 20:49

Kikar in o kvällskramas lite ♥♥♥

http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se

kickssons

5 januari 2012 21:22

Kram tillbaka, nu ska någon klättra upp på vinden & ta ner lådor m.m och "natta" julgrejorna tills nästa 1:a advent. OBS!!!! Jag klättrar inte utan delegerar!!! ♥♥♥

 
Ingen bild

Myllan

5 januari 2012 21:55

;D Här åker julpyntet ner i malpåse, snabbare än du hinner säga "gott slut"!-Blir urless på att se allt "lullull", redan på annandag jul, så jag plockar snabbt bort allt, o ser fram emot en ny, härlig vår istället! -Den kommer snabbare, än vi hinner tro!!! *Tiden går sååå jäkla fort*

kickssons

6 januari 2012 15:00

Idag skiner solen så det kunde nästan vara en tidig vår dag med vårblommor och tji julpynt i huset!! Ska paketera in adventsljusstakarna och se till att de bubbas upp till vinden och som sagt snart kommer påsken!!! Här äter man ju chokladägg då och de finns massor av dem ute i affärerna redan. Men Ni har väl era semlor nu!!! Hörs & ha'de'. Kramisar ♥♥♥

 
paloma

paloma

6 januari 2012 13:29

Vilka underbara tulpaner! De är så vackert tycker jag! Lustigt.....? Jag frågade just min lilla dotter som inte har något att göra om hon ville baka? Din bulle ser ju bara så god ut! Nu blir det bullar här med!;) Tack för inspirationen!;) KRAM

http://www.paloma.bloggplatsen.se

kickssons

6 januari 2012 14:55

Lägg gärna till en sked gurkmeja & fyll bullarna med marsipan så blir de alla tiders!!!! Tror jag ska baka likadana till påsk. Kramar ♥♥♥

 
Stintan

Stintan

6 januari 2012 14:19

Hej vännen min! :)

Här nere på mon åker julen ut på söndag för då åker vi hem till Robertsfors. Inte vill man att ljussatakr och stjärnor ska vara kvar när vi kommer nästa gång.

I Robban har vi inte mycket julsaker heller. Tog inte in någon gran eftersom vi inte skulle vara hemma. Men det där att de redan börjat med påsksaker var väl ändå att ta i! Men de säljer ju semlor här hemma i Sverige redan så jag ska inte säga något.

Bullen ser jättegod ut. Jag bakade en god citronkaka igår med citronglasyr. Det blir till att hålla igen nu när man kommer hem. Jag antar att jag gått upp ett och annat kilo.
Satte in en tjälknöl i ugnen igår kväll innan vi gick och lade oss. Nu ligger den i spad i kylen och gottar sig till middagen.
Det blir tunna skivor av den, potatisgratäng och en god sallad till middag. Ska nog ta ett glas rött också fast jag normalt nästan aldrig dricker alkohol.

Vi har just ingen snö på mon men i Robertsfors är det jättemycket. Vi har lejt en traktor som ska fara dit och skotta.
Nu ska jag klä om stolarna i köket. De ska målas så småningom. Två ska bli vita och fyra svarta. Kökssoffan, som fanns här när vi köpte huset, ska också målas vit. :)

Ska lägga in en bild eller två i min blogg senare idag.
kram till du go´a vän

http://angermanalvens.blogg.se

kickssons

6 januari 2012 14:52

Halloj!
Var nere på IKEA i morse & köpte deras "älg" pasta, vi tycker båda att den smakar bra. Kom lite innan shoppen öppnade så det blev en kopp gratis kaffe med IKEA familjekortet i kafeterian. Kom hem med massa andra grejer från matavdelningen, typ pepparkakor, kaffe,varm korv stenbitsrom, och så var det halva priset på deras frysta julskinka, så en sådan hängde också med hem...När man satte sprätt på en viss summa slantar fick man idag en kylväska alldeles gratis!!!! Så det blev lite fynd.. Nu ska jag packa ner alla julgrejerna och gå igenom & se om det är något som inte kom fram nu i julas heller, lägger det i en "egen" påse och ger det till Svenska kyrkans jultombola nästa år. Ser fram emot bilderna som Du lägger in på Din blogg. Kram ♥♥♥

 
Ingen bild

Cicci

6 januari 2012 17:35

Hej!
Har idag varit o grattat syster yster lite i efterskott. Då fick jag en liten påse med mig hem! :-) Hon har visst glömt bort den tills nu.. (Runs in the family, I guess.. ;-) ) 1000 tack för den söta grodan (som inte bara var söt utan fiffig åxå!) o för Tai Pan-kalendern!
Gubben är på Bauhaus. Har äntligen tagit tag i "köksresterna" och införskaffar det sista så vi kan bli färdiga. Känns väldigt skönt!
Barnen sitter i soffan o tittar på Scooby Doo. K har just kommit hem efter att ha varit hos the Strong family och lekt. E är lite hängig så han har varit i soffläge sedan vi kom hem.
Själv ska jag ta tag i kvällsmaten. Har kycklingfile´er som ligger i marinad (apelsinjuice, citronjuice, sambal oelek, ingefära och soya). Ska få gotta sig i ugnen sen. Hoppas det blir gott!
Kram kram så länge!!

kickssons

6 januari 2012 23:20

När vi fick Tai Pan kalendern bad jag om en extra i.o.m att jag skulle posta dem till Sweden. Peter tyckte det var ett bra sätt att annonsera deras restaurant :) Du kanske skulle ha den uppsatt på jobbet!!!! Grodan tror jag jag köpte på den Danska affären Tiger. M's elefant var en MacMillan nurse välgörenhets insamling. Systerdottern Din ska med Rose till hennes klass på torsdag, ska bli jättespännade, ska till Tesco & köpa svarta uniforms brallor & en vit skjorta, för skolan bad att V skulle ha uniformsaktiga kläder på sig. Det blir nog ett par förnuftiga skor också. Snacka om disciplin, men det skadar ju ingen och skolan har ju kanonbra rykte. Ska ta massa bilder på tjejerna när de ger sig iväg alldeles innan kl; 08.00 (tror de slutar vid 15.15 tiden). Rose tar oftasts med sig matlåda, man kan välja antingen ta med eget eller köpa i skolan så det blir nog packed lunch härifrån också. Ha en bra week-end, hoppas E kryar på sig snabbt. Kramkram ♥♥♥

 
ffloridatjej åButtons

ffloridatjej åButtons

6 januari 2012 20:01

VA ??? Har eran IKEA mat kvar ? Julen är bortplockad och ligger på vinden här också........skönt, men inte vill jag ha nån PÅsk än, fast semlor ..mmmmmmmm
Kramar

http://floridatjej.bloggplatsen.se

kickssons

6 januari 2012 22:58

Mat & mat.. mestadelss torrvaror & frysskåpen plus de där ointressanta burkarna med SKARPSILL. Frågade tjejen i kassan om de sålde många burkar nu, men the answer was still NO. De hade 50% rea på de frysta julskinkorna, så det blev en sådan, lite älgpasta, varmkorvar & idag fick man en gratis riktig kylbag när man spenderade över £20.00,THANKS. Påsk grejer kommer fram vecka 14!!!! men inga vippor, har ju lite svårt med dun/fjädrar. Hälsa köttbullsätaren!!!! ♥♥♥

 
Mitt Nya Liv

Mitt Nya Liv

7 januari 2012 23:33

De är bra,, jag skulle inte heller vågat klättra..
Jag har kvar mina saker än, men snart åker dom oxo bort.
Trevlig helg kramar ♥♥♥

Kika in på min blogg o kolla in erbjudandet som finns där.

http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se

kickssons

8 januari 2012 00:10

Det känns faktiskt OK nu utan julgrejerna... vanligaa ljus finsn kvar men det brinner nog ner i helgen. Evt ska jag in till centrala London i morgon & se om det finns julmust kvar i någon av de svenska affärerna. Brukade gilla det men plötsligt tyckte jag det smakade äckligt för några år sedan. Fick en flaska av Lena (i Dalarna) när de var här, nu tyckte det smakade hellt normalt igen!! så jag ska gärna vilja ha ett par flaskor i reserv. Natti natti ♥♥♥

 
Simona

Simona

8 januari 2012 11:01

Bullen såg god ut! Det brukar vara gott med nybakade bullar! Julen har jag städat bort nu. Tulpaner är fina och det är ju egentligen inte alls så länge kvar till påsk. Dagarna går fort å vips så är det påsk å vår å sommar igen. Kram!

http://pagottochont.blogspot.com

kickssons

8 januari 2012 16:04

Bullerna var goda, synd bara att de inte smakade saffran. Man kan ju alltid hoppas att sommardagarna inte ska gå så himla fort när vi kommer dit. Kramar ♥♥♥

 
Ingen bild

Eva

9 januari 2012 18:50

God fortsättning på dig med. Här är julen ute. tulpaner är underbara blommor. Köpte förra veckan på lidel. Ha det gott kram

kickssons

11 januari 2012 00:10

Vår Lidl har tydligen specialpris på tulpanlökar i kruka, har nu bukett nr två på bordet och fler lär det ju bli. Ha det så bra. Kramar ♥♥♥

 
optimist

optimist

10 januari 2012 10:55

Hoppas att allt är bra med dig.
Här har det nu äntligen kommit snö, i natt hände underverket. Så nu har vi det vitt och fint ute. Lite förrädiskt med halkan, men kommunen är rätt så bra på att sanda.
Kram till dig.

http://optimist.bloggplatsen.se

kickssons

11 januari 2012 00:08

Här har vi fortfarande ganska varmt, var inne i centrala London idag så nu är både fötter & huvudet trötta. Vad fint Du har gjort med ny profild på Din blogg. Har kommenterat hos Dig angående Waran. Kramar ♥♥♥

 
Ingen bild

Cicci

10 januari 2012 15:10

Hello!!
Är det till att ha fått fint besök nu?! Önskar jag kunnat följa med som förmyndare! :-) 2 dagar på jobbet och jag känner redan en önskan efter ledighet... Hur kan det bli så?! MEN jag har iaf märkt att det blivit lite ljusare!! Eftersom jag går från jobbet vid samma tid blir det märkbart. Så skönt!!
Kramisar och hälsa V!

kickssons

10 januari 2012 23:55

Kom hem sent ikväll efter nästan hela dagen inne i den stora staden. Shopping hann vi med också. I morgon ska vi till Watford och shoppa lite på bl.a på Primark, där syster- yster Din fyndade en jacka för c:a £10.00 i deras stora Oxford Street shop idag. Vår chaufför "parkerar" vi i INSJÖN - CALLES shop!!!! så honom tappar vi nog inte bort.. Sen ska vi nog pyssla när vi kommer hem.. Ha're.. Kram ♥♥♥

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kickssons - 18 december 2015 23:00

.. och i morgon ska det evt bli +16 grader här i London.. Har nu varit ännu latare med bloggeriet, kikar in med ganska jämna mellanrum men det är nog bara 3 - 4 bloggar som jag numera läser. Hade nöjet att träffa Kasper med hans matte i Trosa i sen...

Av kickssons - 1 augusti 2015 19:52

Min au-pair & skolkamrat har varit på besök i veckan, hennes  "au-pair mamma" avled nyligen och begravningen var i måndags. Trots det tråkiga så blev det en mycket trevlig och nostalgisk dag, några av våra 'aupair barn' var naturligtvis på plats, det...

Av kickssons - 17 juli 2015 16:50

Var på lokal teater igår kväll och lyssnade på 5 fantastiska musikanter som körde nästan 3½ timmars Buddy Holly musik   . När jag var reseledare var de flesta av "mina" grupper 'specialgruppper'  många av dem ville passa på att gå på någon musikal i ...

Av kickssons - 2 juli 2015 21:10

Tror jag skäms lite efter  att ha hållt mig borta från den här bloggen, har försökt använda min iPad att  blogga och likaså kommentera lite på en del bloggare, men p.g.a. min totala värdelösa IT kunskap har det inte varit någon större succé på den fr...

Av kickssons - 1 januari 2015 22:24

Önskar Er alla ett riktigt Gott Nytt År, har inte haft någon som helst blogglust  på evigheter, har dock varit inne och läste hos en del bloggare som jag fortfarande gillar att läsa, men orkar dessvärre inte läsa hos en del andra jag brukade läsa reg...

Presentation


WELCOME TO MY BLOG THAT MAINLY IS ABOUT MY QUILTING. Välkommen till min blogg som mestadels handlar om mina lapptäcken, men lite annat kommer säkert också att dyka upp

LOKAL TID

London

LONDON VÄDRET

Vädret London

SENASTE INLÄGGEN

LÄNKAR

QUILTING BLOGGERS

Quilting Gallery Logo

KALENDER

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

TACK FÖR DITT BESÖK

BESÖKANDES FLAGGOR

free counters

Kategorier

GÄSTBOK

Arkiv

Tidigare år

Fråga mig

1 besvarad fråga

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards