Direktlänk till inlägg 24 januari 2012

Kanske dags att GOOGLA lite...

Av kickssons - 24 januari 2012 19:18

                


........ det här är alltså en   SPURTLE    (se bloggen innan denna) som man använder när man kokar havregrynsgröt framför allt i Skottland.  Användbar grej va????


I morgon firar man "BURNS" night i Skottland till minne av den skotska poeten Robert Burns, född 25 January 1759.    

 

'Nationalrätten'  HAGGIS        äter många i morgon i Skottland. (Urgott tycker jag.)

Robert Burns skrev bl.a. Auld Lang Syne, som man så ofta sjunger på bl.a nyårsaftonen här.


Vill Ni veta mer om Burns night, Haggis, Spurtles  etc kan Ni antingen googla på www.google.co.uk för den engelska versionen, eller föredrar Ni att läsa på svenska googlar man på www.google.se



 Så HAPPY BURNS NIGHT i morgon.        


.



 
 
Mitt Nya Liv

Mitt Nya Liv

24 januari 2012 20:41

Haggis skulle jag inte vilja äta.
Spurtle,, ja den kanske är användbar men de går nog lika bra att fixa gröten utan den =)))
Ha en mysig kväll kramar ♥♥♥

http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se

kickssons

24 januari 2012 21:55

Helt rätt ang Spurtlen.. vi fick en av ett svenskt par för något år sedan när vi hade Haggis kalas.. vilket vi har i.o.m att gubben i huset ju kommer från Skottland. Faktiskt är att Haggis är jättegott, men man ska nog inte studera innehållet för detaljerat innan man äter det och dessvärre är det nog lite för mycket kalorier i det också. Men man kan ju hålla sig till rotmoset som man äter till, tillsammans med potatismos. Krmisar ♥♥♥

 
Ingen bild

Cicci

25 januari 2012 07:45

Ahaaa! Jag visste det var något jag saknade i köket!!! :-D Men man lär sig något nytt varje dag!
Happy Burns Night!!!
Kram, kram!
Ps. Fortfarande inget fungerande IT-nät hemma... MORRRRRRRRRR!!!!!

kickssons

25 januari 2012 11:35

Aha, kanske något för den kommande födelsedagen...Tror man kan röra runt i vinkaraffer med den också. På lördag blir vi totalt 9 st (5 Swedes, 2 Engländare, 1 Skotte & 1 från Finland) så en extra deltagare & mashed SWEDES kommer vi ju också att äta tillsammans med potatismoset & Haggisen. Wish Ni kunde vara med.. Hoppas Ni får ordning med IT... Var det tårt kalas i huset förra veckan ?????.

 
Ingen bild

Gudrun

25 januari 2012 09:36

Obegriplig grej men jag har hört att dom inte använder ett så fantastiskt verktyg som osthyvel så det är väl ömsesidigt :-)
Haggis tror jag att jag står över oxå.Har svårt att tro dig när du säger att det är jättegott.
Kram

kickssons

25 januari 2012 11:26

Här har jag bekanta som använder en osthyvel som stekspade!! och som tårtspade verkar det ännu mer populärt!!!! Själv hyvlar jag på mina ostbitar med dem, bara de inte är mycket väl lagrad Cheddar, då blir det oftasts smular av det hela och då kan man ju använda hyveln som en slags kniv... Tror vi håller oss till våra nålar & symaskiner istället... :) Kramar ♥♥♥

 
paloma

paloma

25 januari 2012 18:31

ungefär som typ en träslev då! hehe... Idag har vi iskallt ute! Var ute I 2½ Timma, frut kom hem för över en timma sedan! men är fortfarande som en isglas! Fryser som 17. hoppas ni har bättre väder där hos er! kram

http://www.paloma.bloggplatsen.se

kickssons

25 januari 2012 20:35

Kanske mer som en pinne!!! en helt värdelös grej tycker jag.. Inte lika kallt här som hos Er. bara lite grå-beiget ute under dagen. Kramar ♥♥♥

 
Berit Elisabet

Berit Elisabet

26 januari 2012 00:22

Röra i gröt med en avsmalnande pinne - aldrig hade jag då kunnat gissa nåt sånt! :)
Haggis - skulle jag aldrig kunna få ner, gott eller inte! Skulle stenhårt hävda att jag är "haggisvegetgarian" sller nåt sånt. ;)
Hoppas i alla fall att ni fick en riktigt fin Burns night! :)

http://beritelisabet.blogspot.com

kickssons

26 januari 2012 20:24

Jag såg nog ganska konstig ut när vi fick denna Spurtle i present :-I , men Gubben har ju sett många i sin ungdom uppe i Skottland, säkert en grej många hushåll har där... Vi kalasar på lördag, evt kan det vara 1 person som inte gillar Haggis, sist han var här åt vi surströmming.. Så jag har en låda Scan köttbullar i frysen, just in case. Säckpipe musik blir det också, men bara via CD plattor. ♥♥♥

 
Ingen bild

Cicci

26 januari 2012 09:21

Kalas i dagarna 3 blev det! :-D I fredags födelsedagsmiddag med the Strong-family. Lördag kväll "kompis-kalas" (8 vuxna o 11 barn - livat värre!) och i söndags "skol-kalas" tillsammans med Alva som fyller 7 två dagar efter Erik. 21 barn - halleluja för Skallbergsskolans gympasal! Tänk att ha kalas för 21 ungar och ändå ha ett intakt hus! :-D Erik synnerligen nöjd! Och det är ju inte slut-kalasat än - på lördag firar vi med kussarna!
Kramar från ett gråmulet V-ås!
//Cicci

kickssons

26 januari 2012 20:16

Himmel... hur många tårtor bakade Du ???? Jag kan tänka att gympasalen var bra att använda hellre än leka i Ert hus... 21 st..... blir svettig vid bara tanken, men jag är ju ganska gammal!!! ;) :) Kramisar ♥♥♥

 
optimist

optimist

26 januari 2012 13:05

En skotsk raritet, kanske. Har aldrig sett en sådan. Jag kokar ibland havregrynsgröt, men använder visp, det går så bra så. Men det var roligt att få gissa.
Föredrar svenska, för det skulle inte gå så bra annars.
Haggis? Nja, det får kanske vara för min del.
Kram till dig.

http://optimist.bloggplatsen.se

kickssons

26 januari 2012 20:12

Det finsn vegetarisk Haggis, gubben kollade dem i snabbköpet idag, men kom hem utan!!!! Riktig Haggis smakar faktiskt jättegott, är ju egentligen lite som lamm köttfärs.. Kram ♥♥♥

 
blessingsrehab

blessingsrehab

26 januari 2012 13:43

Hej..Det går lika bra med en sked..Mums för havregrynsgröt..Tack för lite info om en poet som jag inte hade levt. Kram Bless

http://Blessingsrehab.bloggplatsen.se

kickssons

26 januari 2012 20:10

Havregrynsgröten här i huset körs oftasts i micron.. Jag äter ibland, men gillar egentligen inte den, gillar havregryn utan att de har gjorts till gröt & har det ofta som topp på en "smulpaj.. men alltså bara med havregryn, smält smör & brunt socker ovanpå.. Kramar ♥♥♥

 
Buttons 0 Floridatjej

Buttons 0 Floridatjej

26 januari 2012 18:33

Jaha ja, presis vad behöver tror jag, och om inte hon gillar den kan jag väl få den som tuggpinne ? soliga blötpussar härifrån....

http://floridatjej.bloggplatsen.se

kickssons

26 januari 2012 20:07

Vem vet, kanske inte så dumt att skicka över en till Dig Buttons, men vad skriver man då på tulldeklarationen???.. a wooden SPURTLE...yeah.. great... då kanske gubbar i vita rockar kommer och kollar hur det står till i Ditt hus i Rockledge :D.. Tala om för matte att hennes 'stickerier' ser så fint ut. Kramar ♥♥♥

 
Stintan

Stintan

26 januari 2012 19:08

År det verkligen gott Kikkan eller låtsas du bara så din toybot ska bli glad??? *S*..
Det är nog många utlänningar som inte skulle äta pölsa heller. Och det är ju gott. :)

kramen till er båda från Lillan

http://silfverstinta.blogg.se

kickssons

26 januari 2012 19:49

Jag gillar verkligem Haggis, men det bästa är ju att bara äta & kankse inte gå in i för mycket detalj om innehållet. Pölsa inte för mig heller, tyckte det började smaka illa redan i bespisningen i Jakobsbergsskolan i H-sand. Kramar ♥♥♥

 
Ingen bild

Eva

26 januari 2012 20:45

aha ok, då vet jag . Jag andvänder ett mindre verktyg;-)

Tack för tipset, ska försöka googla på Burns night. Det var någe nytt. Trevlig helg och var rädd om dig. kram<3

kickssons

26 januari 2012 21:10

Tycker faktiskt att SPURTLE är en total värdelös grej att ha liggandes i köket.. speciellt om man äter flingor till frukost :-)

Det blir i alla fall Haggis kalas här på lördag kväll så det blir nog en trevlig lördags kväll. Kramar ♥♥♥

 
Stintan

Stintan

30 januari 2012 13:59

Johannesbergsskolan menar du väl gumman? *puss*

http://silfverstinta.blogg.se

kickssons

30 januari 2012 21:50

YES of course... ☺☺☺??? börjar man blir lite senil?? Kramar♥♥♥

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kickssons - 18 december 2015 23:00

.. och i morgon ska det evt bli +16 grader här i London.. Har nu varit ännu latare med bloggeriet, kikar in med ganska jämna mellanrum men det är nog bara 3 - 4 bloggar som jag numera läser. Hade nöjet att träffa Kasper med hans matte i Trosa i sen...

Av kickssons - 1 augusti 2015 19:52

Min au-pair & skolkamrat har varit på besök i veckan, hennes  "au-pair mamma" avled nyligen och begravningen var i måndags. Trots det tråkiga så blev det en mycket trevlig och nostalgisk dag, några av våra 'aupair barn' var naturligtvis på plats, det...

Av kickssons - 17 juli 2015 16:50

Var på lokal teater igår kväll och lyssnade på 5 fantastiska musikanter som körde nästan 3½ timmars Buddy Holly musik   . När jag var reseledare var de flesta av "mina" grupper 'specialgruppper'  många av dem ville passa på att gå på någon musikal i ...

Av kickssons - 2 juli 2015 21:10

Tror jag skäms lite efter  att ha hållt mig borta från den här bloggen, har försökt använda min iPad att  blogga och likaså kommentera lite på en del bloggare, men p.g.a. min totala värdelösa IT kunskap har det inte varit någon större succé på den fr...

Av kickssons - 1 januari 2015 22:24

Önskar Er alla ett riktigt Gott Nytt År, har inte haft någon som helst blogglust  på evigheter, har dock varit inne och läste hos en del bloggare som jag fortfarande gillar att läsa, men orkar dessvärre inte läsa hos en del andra jag brukade läsa reg...

Presentation


WELCOME TO MY BLOG THAT MAINLY IS ABOUT MY QUILTING. Välkommen till min blogg som mestadels handlar om mina lapptäcken, men lite annat kommer säkert också att dyka upp

LOKAL TID

London

LONDON VÄDRET

Vädret London

SENASTE INLÄGGEN

LÄNKAR

QUILTING BLOGGERS

Quilting Gallery Logo

KALENDER

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

TACK FÖR DITT BESÖK

BESÖKANDES FLAGGOR

free counters

Kategorier

GÄSTBOK

Arkiv

Fråga mig

1 besvarad fråga

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards