Direktlänk till inlägg 20 april 2012

FRANKRIKE

Av kickssons - 20 april 2012 13:21

Kom hem från 4 dagars mini semester i Frankrike igår kväll. Denna gång blev det färja från Portsmouth till Caen som tar lite över 5 timmar. Tursamt nog var det inga större vågor på ut eller hemresan. Vi bodde i Honfleur som är en mycket trevlig stad full av restauranter & många konstgallerier.

    


Från hotellet kunde vi se den stora bron som bl.a går över till LeHavre.  


Området runt Honfleur är mycket känt för sina äppelodlingar och mycket Cider & Calvados tillverkning pågår. Trots att "mannen här i huset" kommer från Skottland dricker han INTE Whisky  men lite Calvados kan han gärna ta ett glas av vid festligare tillfällen. Jag gillar  inte alkol speciellt mycket, kan ta mig ett litet glas vin till maten i Frankrike, men föredrar bubbelvatten.. Likör kan jag smaka ibland och på de senaste åren har man börjat tillverka Calvados Creme i delar av Normandiet... Påminner mycket om Bayliss men smakar av Granny Smith äppelen     .


En av dagarna regnade det ganska friskt så vi gjorde en utflykt till IKEA's nya varuhus i Caen..    

'Skotten' älskar svenska köttbuller och naturligtvis kunde man äta dessa i restauranten  men till skillnad mot t.ex svenska Ikea restauranterna fanns det ett något annorlunda val av dryck till lunchen    .. Mjölk fanns det överhuvudtaget inte, men vatten, lingondricka  & annan läsk kunde man också välja.  En annan rätt på menyn var       .


Följande dag var vi lite mer kulturella och åkte upp  till Etretat och kikade på grottorna som Monet så ofta målade av.  


I morgon & på söndag ska jag deltaga i en lapptäcksmässa så mycket av vad jag har sytt den senaste tiden ska med dit ut. Hann sy färdigt en hel del grejer de senaste dagarna..    man hinner med en hel del på en  5 timmars båtresa.  


   



 




 
 
Buttons 0 Floridatjej

Buttons 0 Floridatjej

20 april 2012 16:28

Pommes till köttbullar ?? nu får du förklara för Skotten att det ska va mos å lingonsylt...........

http://floridatjej.bloggplatsen.se

kickssons

20 april 2012 22:02

naturligtvis men nu fick vi ta seden där vi var.. :)Pommes gäller ju stort i Frankrike... mos mer poppis i Sverige & även ibland här i England

 
Kasper

Kasper

21 april 2012 17:18

Min matte håller med Buttons matte om att den där köttbulletallriken ser mysko ut.
Mos eller vanlig kokt potatis med sås ska det vara. Stekt potatis går också bra. Men pommes frites!!?? ... Det går visst utför med IKEA ... :D

http://kasperian2.blogspot.se

kickssons

21 april 2012 19:55

Nja, jag tror nämligen att IKEA verkligen tar seden där man är.. så i Frankrike är det ju pommes frites som gäller & att man dricker vin till maten, alltså inte mjölk.. Fast jag ville gärna ha lite extra mjölk i kaffet, men se det gick ju heller inte...

 
Ingen bild

Myllan

21 april 2012 22:44

Asch, va 17,... köttbullar eller hamburgare, så serveras ju ofta pommes, så det får man väl "ta"... Ingen favorit för mig, men visst katten, kan det vara gott "nån gång". -Hoppas, att det var en trevlig resa, o att ni hade utbyte av den ;-D *Hörs* Har en hel del för mig i helgen, men kollar under söndan, om du är online... (?)

kickssons

22 april 2012 00:40

Borde nog vara on line på Skypen i morgon kväll. Resan var i vanlig ordning trevlig, gillar ju Frankrike och Honfleur är bara så mysigt.. kanske lite för turistbetonat vissa delar av året men det är ju bara att undvika de tiderna. Nattikramar ♥♥♥

 
Lena

Lena

21 april 2012 23:15

Ha ha.. Musslor & strips!? vilken kombination må jag säga, även om jag inte äter det ha ha.. ;)
Jag är inte heller någon dryckerska av stora mått, men ett glas vin någon gång kan gå för sej, dock inga sliskiga Baylis eller så hi hi, men jag har en otroligt sliskig & söt hjortronlikör, den smakar som sylt, & aningen för söt så flaskan har funnits i min ägo i flera år! ha ha.. nej tacka vet jag VATTEN!! från kran ;)
Hoppas du fick sälja många fina saker som andra kommer vara lyckliga över!! :)) Det första som plockas ut i husbilen snart är duken jag fick av dej!! :)) den är såååå vacker just där!! & igår på teatern hade jag väskan som du sytt, gissa om många tittade på den! där jag stoltserade med den på armen! ;)
I morrn har vi Prinsess kalas för Prinsessan!! & självklart ska hon få Prinsesstårta!! bilder kommer på bloggen! hi hi.. :))
Kram mitt i natten!♥ /Lena

http://frallorna.bloggplatsen.se

kickssons

22 april 2012 00:36

Hjortron likör kan man hälla över vaniljglass & se till att det blir lite extra kalorier!!! underbart gott... och så prinsess kalas för Märta, blir nog alla tiders. Tydligen är thehuvor poppis igen, en 'tant' köpte 3 st!!!!!och hennes väninna köpte den där "dyra" som tog lite extra tid att sy ihop :) Förkylningstider här så många pappersnäsduks grejer gick åt... får se om det blir något sålt i morgon också... Hade en liknande väska Du fick som också såldes idag. Plus jag har en del tavlor som jag målade för evigheter sedan som jag slumpar bort, har liksom inte plats för dem längre. Pengarna för dessa ger jag till svenska kyrkans 'fasad projekt'. Hann nästan sy klart 3 dalahästar i korsstygn under dagen!!! Har snart ett stall av dessa. Grattis till Märta i morgon söndag. John blund dags om en stund. Kramkram ♥♥♥

 
Ingen bild

Cicci

22 april 2012 08:40

Hello again! Inte utan att man är lite smått avis på era Frankrike-trippar!! :-)
Njuter just nu av en fridfull söndagsmorgon. Killarna lyssnar på melodifestivallåtar på U-tube och P stökar i köket. Hoppas på att han fixar lite frukost..
Inga större saker på dagens agenda. Killarna har brottningen och se'n har jag ett Tupperware-party (läs: fika-party) att gå på. Finns en hel del att pyssla med här hemma. Tvätt, mata dammsugaren.. Det är mulet och ruggigt ute, så det är rätt skönt att bara vara inne o skrota!
Hoppas du fått mycket sålt!! :-D
Kramar!!!

kickssons

24 april 2012 00:35

Det blev en lugn söndag på quilt showen, men lördagen var ganska bra till slut, tydligen inne igen med Tea cosys. Kramisar ♥♥♥

 
Ingen bild

Cicci

23 april 2012 08:12

Grattis grattis grattis på födelsedagen!! :-D Önskar dig en strålande dag!!
Många grattiskramar från mig och grabbarna 3

kickssons

24 april 2012 00:33

Thank you.. & snart blir det ju pappsen Din's stora dag!!!! Har liksom bokat in oss i Fjällbacka någon natt eller så i sommar. Mätt som en plätt efter Indisk restaurant besök i afton med andra "födelsedags barn". Kaffe, avec & tårta här efteråt. Kramkram ♥♥♥

 
blessingsrehab

blessingsrehab

23 april 2012 10:56

Så en del lullar runt efter maten på Ikea då hehe..Vad du är flitig. Jagg har sytt lite kassar men annar är det mest broderi och applikationer. Men det har varit lite stiljte där med är inte riktigt kry..Men det blir la bättre hôppes ja :)..Den där likören blir jag nyfiken på. Det är nog det enda jag tycker är gott i alcoväg...Blessing ♥

http://Blessingsrehab.bloggplatsen.se

kickssons

24 april 2012 00:29

Tycker inte någon lullade runt på IKEA eller andra matställen, vin ingår ju liksom o deras vardagsliv.. Hoppas Du känner Dig mycket bättre snart. Kram ♥♥♥

 
GeddFish

GeddFish

26 april 2012 10:19

Åh, så härligt, att ta en tripp till Frankrike, så där.....
Jag har börjat ta upp strumpstickningen nu lite smått. Inte brått. Bara som terapi.
Sen får fötterna gå iväg som terapi.
Jag är inte mycket för pompa nu längre. Det var ju Sigge som gjorde detta i Fritösen, och den vågar inte jag använda, så jag slänge alla gamla pompisar som låg i frysen........
Hoppas det gick bra på Mässan. Kram kram ♥...♥...♥

http://gerd-geddfish.blogspot.com

kickssons

26 april 2012 13:04

Vädret kunde ju ha varit lite bättre, men trevligt var det som vanligt i Frankrike. Det har tydligen blivit poppis att sticka igen, ska se om jag inte har en "animation" jag kan mejla Dig om detta!!!! Fritösen skulle jag heller inte våga använda..Lördagen var hyfsad försäljning, men söndag var det ganska tomt i lokalen, det var ju London Marathon & mycket annat att kolla på TVn etc. Kramisar ♥♥♥

 
Stintan

Stintan

13 maj 2012 12:14

*G*R*A*T*T*I*S* kära Kikkan!!!
Det är i efterskott, men det är tanken som räknas :)
Välkommen in i gänget! *skrattar*

Vad underbart att fira födelsedagen i Frankrike! Jag har tyvärr aldrig varit där. I Italien har jag varit men inte i France. Skulle gärna vilja åka. Men vår nästa tripp ska nog bli till Skottland. Både jag och Christer vill dit. Men först ska vi renovera på mon och flytta dit. Så det kan tidigast bli om två år. Det blir rätt mycket utgifter att ha två hus.

Kram till dig min vän och en till din skotte :))

http://angermanalvens.blogg.se

kickssons

14 maj 2012 16:11

Tack tack, ja nu har man kommit in i ett annat skede i livet... Bra att pensionärer inte är så gamla nu för tiden!!!! :)) Skottland... vi är faktiskt där just nu................. REGN!!!!!!!! nå så otroligt och snö högst upp på en del av bergen.. Jag vill ha sommar nu. Ska träffa Ann Dalén i veckan, hon är ute & kryssar här i området. Ska bli kul & ännu roligare vore det om solen kunde titta fram. Kram ♥♥♥

 
Stintan

Stintan

19 maj 2012 11:00

Åh, så trevligt ni ska få! Hoppas att det inte regnar då :)

Jaa, kommer du ihåg när våra föräldrar fyllde 40? Jag har foto på det. De såg gamla ut.
Men det gör ju INTE vi!!!! *S*

kram och hälsa Ann!

http://angermanalvens.blogg.se

kickssons

19 maj 2012 23:36

Har nu grejat s♪4 Du finns bland mina facebook vänner, men jag kommer nog att mestadels hålla mig till Skypen, e-mail & telefon. Vi hade det trevligt i Skottland och kul att träffa Ann, hennes kusin & kusinens bridge partner. REGN,REGN & mer REGN hade vi i stort sett alla dagarna. Träffades även i förmiddags en stund i Edinburgh och körde lite sightseeing med dem. Kramkram ♥♥♥

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kickssons - 18 december 2015 23:00

.. och i morgon ska det evt bli +16 grader här i London.. Har nu varit ännu latare med bloggeriet, kikar in med ganska jämna mellanrum men det är nog bara 3 - 4 bloggar som jag numera läser. Hade nöjet att träffa Kasper med hans matte i Trosa i sen...

Av kickssons - 1 augusti 2015 19:52

Min au-pair & skolkamrat har varit på besök i veckan, hennes  "au-pair mamma" avled nyligen och begravningen var i måndags. Trots det tråkiga så blev det en mycket trevlig och nostalgisk dag, några av våra 'aupair barn' var naturligtvis på plats, det...

Av kickssons - 17 juli 2015 16:50

Var på lokal teater igår kväll och lyssnade på 5 fantastiska musikanter som körde nästan 3½ timmars Buddy Holly musik   . När jag var reseledare var de flesta av "mina" grupper 'specialgruppper'  många av dem ville passa på att gå på någon musikal i ...

Av kickssons - 2 juli 2015 21:10

Tror jag skäms lite efter  att ha hållt mig borta från den här bloggen, har försökt använda min iPad att  blogga och likaså kommentera lite på en del bloggare, men p.g.a. min totala värdelösa IT kunskap har det inte varit någon större succé på den fr...

Av kickssons - 1 januari 2015 22:24

Önskar Er alla ett riktigt Gott Nytt År, har inte haft någon som helst blogglust  på evigheter, har dock varit inne och läste hos en del bloggare som jag fortfarande gillar att läsa, men orkar dessvärre inte läsa hos en del andra jag brukade läsa reg...

Presentation


WELCOME TO MY BLOG THAT MAINLY IS ABOUT MY QUILTING. Välkommen till min blogg som mestadels handlar om mina lapptäcken, men lite annat kommer säkert också att dyka upp

LOKAL TID

London

LONDON VÄDRET

Vädret London

SENASTE INLÄGGEN

LÄNKAR

QUILTING BLOGGERS

Quilting Gallery Logo

KALENDER

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

TACK FÖR DITT BESÖK

BESÖKANDES FLAGGOR

free counters

Kategorier

GÄSTBOK

Arkiv

Tidigare år

Fråga mig

1 besvarad fråga

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards