Direktlänk till inlägg 26 oktober 2012

TILLBAKA TILL VERKLIGHETEN???

Av kickssons - 26 oktober 2012 11:09

Återigen ett tag sedan bloggandet här för min del.  Har varit i Sevilla förra veckan med mina "gamla" svenska väninnor. Vi lärde känna varandra här i England för lite över 40 år sedan!!! Vi träffas om möjligt c;a 10 ggr per år. Vid varje träff samlar vi in slantar  som vi sedan åker på tjej resa för.. Nu har vi börjat samlat lite mer slantar varje gång vi ses så vi inte blir allt för gamla och kanske inte riktigt orkar resa längre...   Nästa resa, om några år,  hoppas vi ska bli en "mini kryssning".


                                  Den vackra katedralen i Sevilla.


I går var det Avsakralisering av Sjömanskyrkan i London. Först var det  "senior" lunch  som bestod av sjömansgryta!! med underbar äppel/kanel smulpaj/ vaniljsås till kaffet.  Avsakraliseringen ägde rum på kvällen, många präster, biskopar  både från Sverige & lokala deltog och som avslutning sjöng Sven -Bertil Taube 'länge skutan kan gå.'            


Nu idagarna  är det symaskinen & jag som umgås.Om 5 veckor är det den årliga julmarknaden i Svenska Kyrkan i centrala London och "syjäntorna"  stickar &  syr så mycket som möjligt  till den.


           



                     

 
 
Berit Elisabet

Berit Elisabet

26 oktober 2012 17:06

Så du resser och far. :) Låter härligt!
Jag hade faktiskt aldrig hört ordet "avsakralisering", men det är ju klart att någon sorts ceremoni ska till när en kyrka ska bli profan. Gäller ju ganska många i Sverige, har jag förstått. En del blir bostäder! Lite egendomligt, kan jag tycka.
Just sjömanskyrkan var kanske inte så välbesökt?
Fem veckor till julmarknad - ja, nu kan tiden lika gärna rusa på, så att det snart blir vår!!!

http://beritelisabet.blogspot.se

kickssons

26 oktober 2012 17:16

Det bestämdes från 'de övre makterna' att London inte skulle ha 2 kyrkor i samma stad..så nu finns det bara en kvar. Det märkliga är att sjömanskyrkan tjänade pengar för de har även ett gästhem som ofta är fullbokat... Det är samma här att en hel del kyrkor har byggts om till lägenheter.. Yes.. det har blivit massor av resandet i år, men just nu har vi inte ett enda flyg bokat... > skönt att bara vara hemma, men lite värme kan ju inte skada kanske senare i vinter.. ser redan fram till våren!!!!

 
GeddFish

GeddFish

26 oktober 2012 23:38

Jadu, Kikkan, här blev det en spanienresa av det ovanligare slaget, fast det är väldigt modernt just nu!
Sol, värme och bad fanns inte i vår flora, så det blev som det blev, rätt så kämpigt, men oförglömligt, och det var väl det som jag ville uppnå!
Hoppas ni har det bra och gott! Här fryser jag allena i lägenheten....
Må väl, kram Gerd

http://gerd-geddfish.blogspot.com

kickssons

27 oktober 2012 08:41

ombyte förnöjer.. som man säger. Här har det också blivit jättekallt sedan igår och många ställen har redan fått snö. En grannfamilj har i morse kört iväg upp till Skottland på halv-termins ferie, hoppas de slipper hamna i något snöoväder. Det brukar ju bli totalkaos när det kommer några snöflingor och sitta fast i en bil på en motorväg är ju ingen vidare semester. Ha en bra week-end. Kramisar ♥♥♥

 
Ingen bild

Myllan

26 oktober 2012 23:47

Låter härligt med Sevillaresan ;) alltid inspirerande att se sig om, s.a.s,o komma till lite sol under hösten är extra "gött"! Förstår att det är full fart nu, på er "syjäntor", inför julmarknaden, som väl är årets stora "event" i Sv. kyrkan. *Kul* Nu börjar det "vintra till sig" så smått härhemma, o det är helt OK, tycker jag, o natten till söndag glider vi över till vintertid, men inte långt sen, till att ljuset vänder, o dagarna blir längre igen, o en ny vår väntar ;) *That´s nice*! -Ha dé så gott, o en skön helg ♥

kickssons

27 oktober 2012 08:35

Hade det bra i Sevilla, men nu känns det skönt att vara hemma. Kan inte se några kommande flygbokningar liggandes i "resepärmen"!!! Gillar att resa men sedan i Juni har resväskorna inte ställts upp på vinden. Evt blir det blir väl någon resa till Frankrike innan jul skulle jag tro. Vi byter också till vintertid på söndag morgon.. Nu ska det sys lite allt möjligt innan julmarknaderna.. bortsett från den i Svenska Kyrkan har jag bokat bord på ett par andra marknader, men säljer jag något där blir det pengar i min egen ficka. Kram ♥♥♥

 
gudrun

gudrun

28 oktober 2012 18:34

Avsakralisering hade jag aldrig hört förut. Men det är mycket som förändrats. Oh vad jag gillar syjäntornas dalahästar :-)

http://www.gudrunslappar.blogspot.com

kickssons

28 oktober 2012 19:56

Jag kan knappt uttala ordet avsakralisering!! Syjäntornas dalahästar har jag broderat, lätt att ta med när man är ute & rör på sig, börjar dock att 'tröttna' på dem lite nu. Hittade ett ställe som sålde de små hängarna hyfsat billigt.. från omkring 20 till 40 kronor styck.. de är mellan 8cm - 24 cm, ska nog köpa upp lite fler efter jul, för nu var det ganska tomt på firmans lager. Kram

 
Lillemor Silfvernagel Nystedt

Lillemor Silfvernagel Nystedt

31 oktober 2012 11:05

Hej Kikkan! :)

Så trevligt att ha andra tjejer att resa med! Ni verkar ha så kul tillsammans.
Och sedan allt arbete i kyrkan. Det enda jag gör är att vara kyrkvärd. Men det är ju också ett viktigt ideellt arbete.

Kan du tänka dig? Jag har skrivit i min blogg nu. Det var länge sedan. Du kan ju ta dig en titt om du har tid.

Stor, varm kram till dig vännen

http://angermanalvens.blogg.se

kickssons

31 oktober 2012 12:29

Jag har också varit lite dålig med bloggandet och hinner jag kikar jag in på FB. La ut en bild på annonsen för den kommande julmarknaden i London. Ser att vintern har kommit upp till Er, just nu har vi halvsoligt och kyligt med ingen riktig vinterkyla jämfört med vad Ni har. Ha en happy Hallowen som folk firar här, vi bryr oss inte men det kommer kanske några grannbarn och vill leka trick eller treat så jag har köpt lite godis att bjuda dem på, just in case. Kram ♥♥♥ P.S vilka vackra bilder Du har lagt in på FB Sverige är vackert D.S

 
Lillemor Silfvernagel Nystedt

Lillemor Silfvernagel Nystedt

6 november 2012 16:18

Men du är ju sä väldigt produktiv med annat istället. Det är inte jag. Har alldeles för ont i händerna nu för att kunna sticka eller handarbeta över huvud taget. Men det blir väl bättre får jag hoppas.

Ja. Sveriger är vackert! Vi har haft ett strålande väder här idag. Då känns allt lättare. Snön som kom ligger inte kvar. Men i morse var det rimfrost på träd, buskar och gräsmattor.Bara sååå vackert!

Kram till dig :)

http://angermanalvens.blogg.se

kickssons

8 november 2012 00:57

Vi hade ordentlig frost här om natten, tog evigheter att skrapa isen från bilfönstret. Det är väl lika med Storbritannien vackert landskap och vädret är OK.. grå/beige väder är absolut inget för mig. :(

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kickssons - 18 december 2015 23:00

.. och i morgon ska det evt bli +16 grader här i London.. Har nu varit ännu latare med bloggeriet, kikar in med ganska jämna mellanrum men det är nog bara 3 - 4 bloggar som jag numera läser. Hade nöjet att träffa Kasper med hans matte i Trosa i sen...

Av kickssons - 1 augusti 2015 19:52

Min au-pair & skolkamrat har varit på besök i veckan, hennes  "au-pair mamma" avled nyligen och begravningen var i måndags. Trots det tråkiga så blev det en mycket trevlig och nostalgisk dag, några av våra 'aupair barn' var naturligtvis på plats, det...

Av kickssons - 17 juli 2015 16:50

Var på lokal teater igår kväll och lyssnade på 5 fantastiska musikanter som körde nästan 3½ timmars Buddy Holly musik   . När jag var reseledare var de flesta av "mina" grupper 'specialgruppper'  många av dem ville passa på att gå på någon musikal i ...

Av kickssons - 2 juli 2015 21:10

Tror jag skäms lite efter  att ha hållt mig borta från den här bloggen, har försökt använda min iPad att  blogga och likaså kommentera lite på en del bloggare, men p.g.a. min totala värdelösa IT kunskap har det inte varit någon större succé på den fr...

Av kickssons - 1 januari 2015 22:24

Önskar Er alla ett riktigt Gott Nytt År, har inte haft någon som helst blogglust  på evigheter, har dock varit inne och läste hos en del bloggare som jag fortfarande gillar att läsa, men orkar dessvärre inte läsa hos en del andra jag brukade läsa reg...

Presentation


WELCOME TO MY BLOG THAT MAINLY IS ABOUT MY QUILTING. Välkommen till min blogg som mestadels handlar om mina lapptäcken, men lite annat kommer säkert också att dyka upp

LOKAL TID

London

LONDON VÄDRET

Vädret London

SENASTE INLÄGGEN

LÄNKAR

QUILTING BLOGGERS

Quilting Gallery Logo

KALENDER

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

TACK FÖR DITT BESÖK

BESÖKANDES FLAGGOR

free counters

Kategorier

GÄSTBOK

Arkiv

Fråga mig

1 besvarad fråga

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards