Direktlänk till inlägg 28 november 2012

SMYGSTART

Av kickssons - 28 november 2012 01:38

Dagarna rusade förbi under själva julmarknaden,, ingen aning om hur många besökare det blev, men en bra bit över 4.000 personer lär det ha varit.

 

Bilden visar en del av "julpynt" ståndet som var granne med det stora lotteriet  jag ansvarade för. På söndag kvällen var det inte mycket kvar av julpyntet  där och det samma gällde istort sett  samtliga stånd, typ bröd, godis, specerier, stearingljus, presentartiklar, pappersvaror, textilier och det  mest besökta ståndet var kanske  färskvarorna från Norra Sverige som bl.a. sålde rökt renkött, lax av olika slag, riktig löjrom och annat smarrigt!!!  Kön för att köpa varm- glögg tog nog aldrig slut. Samtliga som hjälpte till fick 2 biljetter var per dag att "köpa" glögg, men de flesta av oss kom nog aldrig längst fram i den kön   .


I dag tyckte jag det var dags att baka lite pepparkakor, gjorde egen deg i går morse och den blev ganska OK.  Hittade en flaska glögg med en skvätt kvar från förra året, så den försvann    med några smakprov av nybakade pepparkakor.  Hittade i förrådet en annan sorts glögg med kanel & äppelsmak, men tror att man måste spetsa den lite   


   


I morgon blir det symaskins-dags, ska försöka sy färdigt lite saker tills på lördag då jag har bokat bord på en lokal julmarknad.


För överigt har jag varit  ganska dålig med bloggandet, har  inte det gamla blogg-intresset heller, men det kanske kommer tillbaka, kikar  dock in med jämna mellanrum och läser en del av bloggarna  som jag  gillar. Hoppar numera över de som fortfarande  'surrar'  om  precis samma saker hela tiden.. sorry....  

 
 
Ingen bild

Cicci

28 november 2012 16:54

Häj!! Varit lite hektiskt här ett tag nu... :-O Ser otroligt mycket fram emot jullovet som blir 2 veckor långt. Niiiice!! Åker till ön det första vi gör för julfirande. Hade eg helst stannat hemma hela tiden, men kör man varannan-jul så gör man och E o K längtar så efter farmor o farfar! :-) (och de efter barnen, så klart!) Blir lite av en kompromiss - stannar "bara" 6 dagar.
Bara som info - det står ett gäng tavlor här o väntar på dig! :-)
Nu har snön kommit. Blääää.... Det blåser halv storm och snöslaskregnar på tvären. Inget som blir liggande förvisso (tacksam för det!) men man vill helst bara sitta inne o kura.
Kramisar i mängd!!!

kickssons

28 november 2012 22:43

THANK YOU!!!!♥♥♥ Kan tavlorna stå t.ex i 'hundkojan' i Ert garage till nästa bilresa vi gör???? Gissa om jag är gla'!!!! ♥ Tack tack tack. Julen ja, vi ska som vanligt ha de vanliga här, men i år blir det på söndagen den 23:e. Torsdag den 20:e ska R & jag äta svenskt julbord -> helt GRATIS

 
Ingen bild

Cicci

28 november 2012 16:56

Glömde säga: Vad himla mysigt det såg ut på julmarknaden!!! Och gott med både glögg o pepparkakor. Mmmm.... K och jag gjorde saffransbiscotti härom dagen - åxå väääldigt gott! :-D
Kram igen!!

kickssons

28 november 2012 22:48

Saffransbiscotti det har jag inte bakat på evigheter.. I morgon kommer en liten 3-årig kille (som fyllde 3 idag!!!) och ska baka pepparkakor, precis som hans mamma gjorde i säkert 10-12 år ska bli kul. Har gjort en mega stor deg plus fuskat & köpt ett paket färdiggjord på IKEA just in case. Har provsmakat båda degerna, men min egen smakar mycket bättre, lite stuts i den. Natti kramisar ♥

 
Kasper med matte

Kasper med matte

28 november 2012 22:11

Bloggintresse kommer och går. Väldigt ofta "går", hos oss också. Dessutom tillhör vi rentav "surrarna", men det köper vi i så fall. :D
Man ska skriva för att man tycker det är roligt själv. Vill sen någon annan läsa så är det ju trevligt. Man får kika på besökssiffrorna. :)
Lycka till på lördag - och glögg ska vara just "glögg", inga nymodigheter där, tycks det här i huset. :D

http://beritelisabet.blogspot.se

kickssons

28 november 2012 23:04

Det är nog en hel del av oss som bloggar när det passar.. Det är ju så mycket annat man ska hinna med. Har dessutom aldrig riktigt förstått mig på de som skriver samma tjat mer eller mindre dagligen och detaljerar med en slags tidsur allt de har för sig på dagarna.. Håller helt med dig om glögg, den ska smaka glögg och inte massa annat då kan man ju lika bra ta en kopp varm saft!!! På tal om det så arbetade jag i nästan 12 år för en finsk firma och när de skulle ha glögg kalas för kunderna gjorde de egen. Massa nejlika, kanelkstänger, ingefära, kardemumma, socker i en påse som de hällde ordentligt med Vodka över, lät stå ganska många dagar, sedan blandade de i lite svart vinbärs saft och kallade det glögg. Glada gäster hade vi, som många inte dök upp på sina arbeten dagen efter kalaset!!!! I wonder why??? :)

 
Ludde

Ludde

29 november 2012 00:00

Hej! Kul att du kollar lite vad jag har för mig ibland! Hussen har så mycket jox för sig så det blir inte varje dag! Försöker att INTE skriva samma saker varje dag, även om det blir VÄLDIGT MYCKET ätbart som redovisas. Mat intresserar ju hela flocken! Jag tycker att det är skojigt att se vad som händer utanför Sverige... Kramis!

http://hundenluddesblogg.blogspot.se

kickssons

29 november 2012 00:24

Good evening Ludde!! Mat ♥ kan man aldrig få för mycket av :) hade jag inte läst Din blogg för hundra-tals år sedan, hade vi ju aldrig hittat Rönninge Deli.. Ang "tjatiga" bloggar så har jag raderat en hel del av de jag bukade läsa, men behåller de jag de jag läser "regelbundet", nån gång i veckan eller så. Vi skulle ha åkt över (fast egentligen under kanalen med bil på tåg)till Frankrike igår och ätit lite skaldjur i Le Touquet & Boulogne och kommit hem idag, men det regnade så enormt att vi bestämde att hålla oss hemmavid. Har vi tur kan det ta oss c;a 2 timmar från ytterdörren här hemma till restaurant i Boulogne. Hoppas vi kan klämma in en liten utflykt till 'over there' innan jul. Englands hälsningar /Kikkan

 
Nina

Nina

29 november 2012 23:31

Hoppas att det blev mycket pengar till nästa års verksamhet!
Idag lyckades jag få tid att baka med 3,5-åringen här hemma och troligen blir det pepparkaksbak i helgen. Hembakat smakar ju såååå mycket bättre. Syjunta på tisdag verkar det som. Hoppas att jag kan smita iväg! Kramisar Nina

http://www.bossyoz.com

kickssons

30 november 2012 00:43

Pepparkaks bakat här också i kväll med guddotterns 3år & 1 dag gamla son. Lite magont, äter ju lite obakad deg!! Ingen aning om hur mycket som såldes på juntebordet, men tydligen har det kommit in mer slantar än någonsin i år på julmarknaden!! :))

 
Ludde

Ludde

1 december 2012 00:03

Det lät jättespännande att kunna åka över till Frankrike och käka skaldjur tyckte husse. Han och matte har tänkt ta tåget över/under nån gång när dom är i London. Det lär visst vara billigare att åka fram och tillbaks samma dag. Dom gillar ju skaldjur... Kramis!

http://hundenluddesblogg.blogspot.se

kickssons

1 december 2012 01:52

Vi brukar ta en endags biljett (= inkl 24 timmar) och det kostar oftast c;a £50:00 t.o.r inkl. bilen & pax.. Tar man färjan kostar det ännu mindre.. Vi har ett par skaldjurs ställen vi ofta äter på, en inne i Boulogne, Chez Jules, (bilder finns på ett inlägg jag skrev 20 Augusti 2011.. "2-vånings" skaldjursbilden var för 2 personer, den på en "våning" var för en person. Den andra rstauranten heter Aux Pecheurs d'Etaples som ligger alldeles utanför LeTouquet. Brukar åka till den om vi har svenska gäster med som gillar skaldjur.. Skulle nog kunna leva på skaldjur & ost, samt någon kött-filé mellan varven. ♪♫♫♫♪ Food food, glorious food ♪♫♪♫♫ finns det en sång som heter. Vintriga Londonkramar !

 
wiolettan

wiolettan

1 december 2012 10:37

Du är duktig och energisk som vanligt.
Så många julsaker och nästan allt såldes på en dag? Otroligt.
Så gott det ser ut med dina pepparkakor.
Tänk att ha en skvätt kvar ifrån förra året av glöggen. Det skulle nog inte kunna hända här.
Skriver om samma saker, det känns det som jag gör i allra högsta grad, men jag hoppas att vi kan "ses" över cyber rymnden. Jag tycker om din blogg, verkligen och hoppas att du fortsätter och skriver.
Varm kram ifrån ett kallt och vintrigt Sundbyberg.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

kickssons

1 december 2012 19:44

Åh så kul det är att se Dig igen här på bloggen. Det jag skrev om "tjatande" bloggare är ju bara ett visst antal som har påstått sig vara en bloggvän... Men har sedan den dåliga stilen att skriva massa elakheter till en hel del bloggare runt om.. sådana gillar jag INTE och naturligtvis tillhör inte Du till den samlingen av bloggare. Men det finns ju vissa människor som ska smöra in sig både hit & dit och kanske inbilla sig att man skaffar sig vänner den vägen!! Men som jag alltid har sagt sanningen kommer ju nästan alltid fram till slut. :(
Vi har också fått lite vinter här, ingen snö i Londonområdet. Ser att det har snöat ordentligt i Dalarna och de ska visst få minus 15 i morgon.. usch inte kall vinter redan!!!! Men en vit jul kan man ju hoppas på i Sverige, vi behöver ingen snö för då blir det bara kaos här. Ska till Svenska Kyrkans 1:a advent mässa i morgon bitti, det kommer alltid så mycket folk att de har två mässor, en 09.30 och nästa kl; 11.30.Den fina kören ska sjunga på båda och de är så duktiga ♪♪♫♫♪♪. Hoppas Ni får en fin 1:a advent i morgon. Kramar // Kikkan ♥♥♥

 
Lena

Lena

1 december 2012 17:35

Å jösses vilket mega stort Julbord!! :))

Glöggälskare är jag åxå, sååå gott! köpte en chokladglögg som vi skulle smaka igår, men vi åt så mycket mat som jag gjort, så vi orkade inte ens dricka ha ha.. ;)

Som tur är finns det glutenfria pepparkakor som är jätte goda! hårda så det är "plomb" varning, men de är smällar man får ta *skratt*

Jag surrar nog åxå om samma & samma ;) men du är välkommen ändå! :))

Kram från ett vintervitt & kallt Dalarna♥ /Lena

http://frallorna.bloggplatsen.se

kickssons

1 december 2012 19:29

Hej Lena! Pust & stön har just kommit hem från en julmarknad som det var fullt av folk på & de flesta av dem var ganska köpsugna (y). Pepparkakor ♥♥♥♥ jag älskar dem, gör ganska regelbundet en stor deg, bakar lite av den, portionerar resten och lägger i frysen, så blir man sugen är det bara att ta upp en bit & baka.. Hade guddotters 3-åriga son här på pepparkaksbak i torsdags kväll och den lilla gullungen kunde äta mer deg än vad jag kunde!!! Han fick även med sig en låda hem med pepparkaks-nallar alla lite olika format, en del utan armar, halvt huvud etc.. men utseendet gör ju inget, det är ju smaken som gäller!!! Han hade födelsedags kalas idag och skulle bjuda sina kompisar på kakorna!!! så jag skickade med en annan låda med hjärtan i. Plomb varning!!! jag ska till tandläkaren denna vecka, har haft molande värk sedan i Augusti... bävar för att det är en spricka i tanden, bet lite snabbt på en chokladboll rullad i pärlsocker och pang sa de!!! håller tummarna att det bara är plomben som har åkt på sniskan.Ser att det är ganska kallt hos Er och ordentligt med kyla ska det visst bli hos Er i morgon. Vi har verkligen fått skrapa is på bilen på mornarna och i morse var frysande dimma, såg knappt över till grannarnas hus, med solen kom fram och hux flux så var dimman borta. Nu ska jag se lite på TV som jag inte gör specillt ofta, börjar närma sig final till motsvarigheten till svenska 'Lets dance'. Håller på en ganska kraftig skådespelerska som är urduktig att dansa, hon får stående applåder varje vecka!!! Ha en trevlig knytis kväll. Kramar ♥♥♥

 
blessingsrehab

blessingsrehab

3 december 2012 16:04

Jag beundrar din energi ;)..Och så tackar jag för att du kommer och tittar in hos mig i bloggen :)..Nu är det vinter här i landet må jag säga. Vi får väl se om det håller sig ända till julafton. Kram och kram igen/Blessings

http://Blessingsrehab.bloggplatsen.se

kickssons

3 december 2012 18:42

Halloj! Jo jag kikar in lite då & då men har själv inte det där vanliga bloggintresset just nu. Hoppas Ni får en vit fin snöig jul och det där de säger om att Anders braskar & julen slaskar INTE stämmer. Kram ♥♥♥

 
Ingen bild

Myllan

5 december 2012 01:47

Oj vad kul, att försäljningen gick så bra, efter alla förberedelser och jobb ni lagt ner! Förstår att Sv. kyrkans julmarknad är en "besöksmagnet"! ;) -Ja, bloggandet har jag lagt ner för länge sedan för egen del, o läser inte heller andras numera, för det känns inte så "givande" precis,med bl.a just det du skriver om "samma saker" och "timdagböcker"i skriverierna. Tar bara tid och energi för "ingenting". Tyckte att det var lite roligt under en period, men i dagsläget är det "historia". // Vi har, minst sagt full vinter härhemma nu, och inatt är det utfärdat klass 2-varning, med hårda vindar och mellan 20-30 cm snö det kommande dygnet, så man ska hålla sig från trafiken, om man kan, för det lär bli kaos. Kung Bore har verkligen tagit sin uppgift på allvar, hahaa! -Ha det så gott därhemma, och kram fr. mig ♥

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kickssons - 18 december 2015 23:00

.. och i morgon ska det evt bli +16 grader här i London.. Har nu varit ännu latare med bloggeriet, kikar in med ganska jämna mellanrum men det är nog bara 3 - 4 bloggar som jag numera läser. Hade nöjet att träffa Kasper med hans matte i Trosa i sen...

Av kickssons - 1 augusti 2015 19:52

Min au-pair & skolkamrat har varit på besök i veckan, hennes  "au-pair mamma" avled nyligen och begravningen var i måndags. Trots det tråkiga så blev det en mycket trevlig och nostalgisk dag, några av våra 'aupair barn' var naturligtvis på plats, det...

Av kickssons - 17 juli 2015 16:50

Var på lokal teater igår kväll och lyssnade på 5 fantastiska musikanter som körde nästan 3½ timmars Buddy Holly musik   . När jag var reseledare var de flesta av "mina" grupper 'specialgruppper'  många av dem ville passa på att gå på någon musikal i ...

Av kickssons - 2 juli 2015 21:10

Tror jag skäms lite efter  att ha hållt mig borta från den här bloggen, har försökt använda min iPad att  blogga och likaså kommentera lite på en del bloggare, men p.g.a. min totala värdelösa IT kunskap har det inte varit någon större succé på den fr...

Av kickssons - 1 januari 2015 22:24

Önskar Er alla ett riktigt Gott Nytt År, har inte haft någon som helst blogglust  på evigheter, har dock varit inne och läste hos en del bloggare som jag fortfarande gillar att läsa, men orkar dessvärre inte läsa hos en del andra jag brukade läsa reg...

Presentation


WELCOME TO MY BLOG THAT MAINLY IS ABOUT MY QUILTING. Välkommen till min blogg som mestadels handlar om mina lapptäcken, men lite annat kommer säkert också att dyka upp

LOKAL TID

London

LONDON VÄDRET

Vädret London

SENASTE INLÄGGEN

LÄNKAR

QUILTING BLOGGERS

Quilting Gallery Logo

KALENDER

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

TACK FÖR DITT BESÖK

BESÖKANDES FLAGGOR

free counters

Kategorier

GÄSTBOK

Arkiv

Fråga mig

1 besvarad fråga

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards