Direktlänk till inlägg 5 december 2012

DECEMBER

Av kickssons - 5 december 2012 17:03

Sista dagen i November blev det pepparkaksbak med min guddotters lilla 3-åriga son.   Tänk att tiden rusar förbi så fort och att det var mer är 20 år sedan guddotter var här och bakade.   Den lilla mannen lyckades nog äta mer deg än både gudmor & guddotter kunde äta. Lite magont blev det kanske men även en hel del pepparkaksnallar i olika format blev det till slut,  som det bjöds på, på 3-årskalaset i lördags.

Själv var jag på en lokal julmarknad i lördags och det var fullt med folk där,  en del av dem var ganska köpsugna också      . Ovanligt kallt har det varit här, men inget som liknar vintervädret i Sverige..               


Var ute i trädgården i går och det var rosor som fortfarande blommade          men tar man in dem blir de nog inte långvariga.



Julljustakarna är framme nu och hittade några av mina riktigt gamla som jag köpte som barn, kanske när jag var 6 - 7 år gammal. Trägrisarna har blivit ganska brända  när man har glömt att passa ljusen.. men tomten med grisen är fortfarande kvar i sitt orginella stadie.       


Igår kväll var det årets första Christmas Dinner  för mig, med kalkon och  tillbehör plus  den obligatoriska "plumpuddingen" till efterrätt, serverad med Brandy- sås

   

(Bilden är speciellt till Lena uppe i Dalarna!!!    )   Var så god!!!!   


Just nu 'konkurerar' på fönsterbrädan en Mårbacka pelargonia med en av mina advents ljusstakar. "Lånade"ett skott i höstas av  Trosa kusinen och nu står den alltså i blom!!!  Hoppas den kommer att bli stark nog att blomma igen nästa sommar..

   




                                               

                                                  
                                      


.










 
 
Lena

Lena

5 december 2012 22:24

Å! det är här "puddingen" är! jag kollade FB hela tiden ;)
Denna ser ack så mycket godare ut!! :))

Så vackra dom är Mårbacka♥ tycker den passar alldelens utmärkt där i fönstret! :))

Snön i Stockholm tycks ha dragit sej norrut mot oss, det vräker ner här nu, undra hur det ser ut i morrn när vi vaknar!? :)

Rosorna... så vackra♥

Kram på dej♥ /Lena

http://frallorna.bloggplatsen.se

kickssons

5 december 2012 22:36

Jag ville ju inte fresta alla facebookare med puddingen!!!! vet inte hur man ska övervintra pelagonier (och kan inte stava till det heller) det verkar ju inte klokt med all snö som faller.. men det blir väl full fart i Romme till helgen :). Nattikramar (snart i alla fall) ska till tandläkaren i morgon :(

 
Berit Elisabet

Berit Elisabet

5 december 2012 23:32

Pelargonier övervintrar sig själva. :) Ge den bara inne alltför mycket gödning nu när det är vinter, och inte alltför mycket vatten heller. I februari kan du klippa ner den, om den blivit för skranglig. Mårbacka är både vacker och tålig.

ROSOR kvar i trädgården - jaja, olika faller ödets lotter. Antar att du sett hur det ser ut i mina trakter, nära Trosa!

Så mycket fint du har att sälja!!! Rena ögongodiset ju! Tur att du finns långt härifrån... ;)

http://beritelisabet.blogspot.se

kickssons

6 december 2012 00:11

Oh tack för tipset, jag har nog aldrig riktigt lyckats med övervintrande Pelargonier. Mårbacka finns nog inte här heller. Ja dessa rosor, men de är nog sönderfrusna nu. Pratade via Skypen med Trosa ikväll, tur kusinen bor 1 trappa upp, men det gick inte att få upp hennes balkong dörr p.g.a all snö. Glad över "ögongodis" kommentaren tack.

 
Gudrun

Gudrun

5 december 2012 23:36

Plumpudding är något jag aldrig ätit. Blir frestad att titta efter vad det är förnågot. Men det får bli i morgon Nu väntar John Blund på mig Gonatt

http://www.gudrunslappar.blogspot.com

kickssons

5 december 2012 23:39

Ska kolla in lite recept på puddingen, men det enklaste kanske blir att ta med till Sverige i sommar. De är mäktiga.. ♥

 
Ludde

Ludde

6 december 2012 00:06

Kul med julmarknader! Jag ska ta med husse till vårt lilla centrum där det blir julmarknad på lördag. Pepparkaksbak är kul, men jag föredrar vanliga kex som inte smakar så starkt, men jag tackar inte nej om jag blir bjuden... Kramis!

http://hundenluddesblogg.blogspot.se

kickssons

6 december 2012 00:18

Ludde DDu gillar nog all snö som Du kan kliva omkring i. Min lilla kompis Toto i Trosa är en Jack Russel och tror inte han gillar all snö. Det är till att få fin post från Grythyttan, jag fick bara ett träligt brunt kuvert idag!!!! Snällt av Dig att tänka på Din Matte & Husse och ta dem med Dig dit upp. Enjoy all the snow, vi fick några millimeter i morse och det ställde till med kaos med en del stängda flygplatser, men finns det inga plogbilar så blir det så. Kramisar från London

 
Lena

Lena

6 december 2012 15:30

Jag har en "snäll" Pelargon som inte behöver sova om vintern, tog ett skott i Grekland, den står i köksfönstret & är 8 år! sedan har jag en dyrgrip, en sällsynt krake som jag hoppas orkar igenom vintern stående i köksfönstret ;) så vi får hoppas att din Mårbacka åxå klarar sej! :))

Kram igen!♥ /Lena

http://frallorna.bloggplatsen.se

kickssons

6 december 2012 19:48

Jag brukar kunna fixa med mina blommor, men Pelargonier har jag faktiskt inte varit så insatt i. Huga huga vad med snö Ni har fått.. Här är det fortfarande bara kallt. Gillar bilderna på vovvarna när de gosar in sig bland varma dynor etc.. och kul med deras adventskalendrar.. Ha en bra kväll. Kramsiar ♥♥♥

 
wiolettan

wiolettan

7 december 2012 15:17

Det låter som om du har lite jul omkring dig redan. Vi har satt upp elljusstakar i fönstren, men det är det enda. Jo, visst, en slinga på balkongen också.
Men, så fin pelargonia, för att inte tala om rosorna i trädgården.
Här är det vitt, nästan bara vitt och kallt.
Plumpuddingen till Lena är säkert god.
Kram till dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

kickssons

7 december 2012 15:31

Mer julaktigt blir det nog inte, bortsett från mina fina trätomtar som en väninnas svärfar har täljt. Lena hade varit på kalas och de fick en slags engelsk plumpuding/ frukta kaka som hon hon & många andra inte riktigt gillade..så den jag åt i tisdags var alla tiders, så jag skickade en liten bit till Lena via 'Cyperspacen' :) Ha en trevlig helg i all snö. Här skiner solen just nu, men det blåser ordentligt med kalla vindar, Kram ♥♥♥

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kickssons - 18 december 2015 23:00

.. och i morgon ska det evt bli +16 grader här i London.. Har nu varit ännu latare med bloggeriet, kikar in med ganska jämna mellanrum men det är nog bara 3 - 4 bloggar som jag numera läser. Hade nöjet att träffa Kasper med hans matte i Trosa i sen...

Av kickssons - 1 augusti 2015 19:52

Min au-pair & skolkamrat har varit på besök i veckan, hennes  "au-pair mamma" avled nyligen och begravningen var i måndags. Trots det tråkiga så blev det en mycket trevlig och nostalgisk dag, några av våra 'aupair barn' var naturligtvis på plats, det...

Av kickssons - 17 juli 2015 16:50

Var på lokal teater igår kväll och lyssnade på 5 fantastiska musikanter som körde nästan 3½ timmars Buddy Holly musik   . När jag var reseledare var de flesta av "mina" grupper 'specialgruppper'  många av dem ville passa på att gå på någon musikal i ...

Av kickssons - 2 juli 2015 21:10

Tror jag skäms lite efter  att ha hållt mig borta från den här bloggen, har försökt använda min iPad att  blogga och likaså kommentera lite på en del bloggare, men p.g.a. min totala värdelösa IT kunskap har det inte varit någon större succé på den fr...

Av kickssons - 1 januari 2015 22:24

Önskar Er alla ett riktigt Gott Nytt År, har inte haft någon som helst blogglust  på evigheter, har dock varit inne och läste hos en del bloggare som jag fortfarande gillar att läsa, men orkar dessvärre inte läsa hos en del andra jag brukade läsa reg...

Presentation


WELCOME TO MY BLOG THAT MAINLY IS ABOUT MY QUILTING. Välkommen till min blogg som mestadels handlar om mina lapptäcken, men lite annat kommer säkert också att dyka upp

LOKAL TID

London

LONDON VÄDRET

Vädret London

SENASTE INLÄGGEN

LÄNKAR

QUILTING BLOGGERS

Quilting Gallery Logo

KALENDER

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

TACK FÖR DITT BESÖK

BESÖKANDES FLAGGOR

free counters

Kategorier

GÄSTBOK

Arkiv

Tidigare år

Fråga mig

1 besvarad fråga

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards