Direktlänk till inlägg 12 december 2012

LUCIA

Av kickssons - 12 december 2012 15:44

Igår kväll bjöd vi våra snällaste grannar på Lucia tåg i Svenska Kyrkan

         

Det var två fullsatta föreställningar och det var så stämmningsfullt, grannar och resten av publiken var mycket imponerade. Efter föreställningen bjöds det på fika med Lussekatter & pepparkakor. Efterförsäljning av vissa varor från julmarknaden fanns det chans till,  grannflickorna älskar svensk Kex choklad så de var glada att få spendera lite slantar på godisavdelningen. Glöggsevering fanns det också men det fick man betala några pound för. På vägen till stationen för hemresa märkte vi att det var ganska så kallt och när vi kom hem var det  -4.5 c  vilket ju inte är så farligt efter svenska mått, men med frysande dimma och fuktigheten i Englands kändes det nästan obehagligt.  

 I morse åkte vi till  vårt närmaste 'gubb-dagis' med hopp om att köpa några elektriska adventsljusstakar (som inte alls är lika vanliga här  som i Sverige) men det mesta i den vägen var utsålt. Hittade några  batteridrivna varianter som kanske inte alls tillhör den vackraste sorten     , men grannflickorna ska nu bli ägare till  varsin liten ljusstake.     De mäter c;a 14 cm högt & c;a 16cm brett.



Fortfarande kallt  ute men solen kikade fram när vi åkte hem  från  Watford  

och det var riktigt vackert med all rimfrost.


Kören har c;a 10 Lucia föreställningar i Svenska Kyrkan plus att de hade en föreställning i Southwark Cathedral i söndags kväll och på Fredag kväll är det den stora årliga Luica konserten arrangerad av en av de Svenska Bankernas London kontor. I år är det  i Westminster Cathedral som föreställningen äger rum, vartannat år är det i St. Pauls Cathedral.


                                            

.

 
 
Ludde

Ludde

12 december 2012 16:37

Här ska vi fira lucia imorgon. Det blir nog bara matte, husse och jag men jag ska sitta och titta ut genom fönstret för det kanske kommer någon förbi på vägen till skola eller dagis... Kramis!

http://hundenluddesblogg.blogspot.se

kickssons

12 december 2012 16:53

Hej Ludde! Va spännade att hålla koll, ja man vet ju aldrig, plus i bland smyger ju små tomtenissar omkring i dessa tider också och kollar om det kommer att finnas några snälla hundar & barn i alla åldrar framöver. Kram tillbaka

 
Lena

Lena

12 december 2012 22:38

Katedral... oj vad det låter mäktigt♥
Jag förstår att er kyla slår hårt & känns så mycket kallare, det gör den här åxå ibland, så det är nog bäst att känna sej för ;)

Igår hade ni mer än väl blivit medbjudna på mammas fika :)) tänkte på dej när jag lade ut bilden på fika fatet, även om det var ett vardagsfika fat ;) & mamma frågar alltid om jag "hört nått" från dej♥ hon ber mej alltid hälsa till er♥

Julsånger på Puben som du skrev om, jag hade mer än gärna varit där & suttit i en förtrollande stämning♥

Kram så in i bomben! :))) /Lena

http://frallorna.bloggplatsen.se

kickssons

12 december 2012 23:40

Vet Du jag har liksom lagt av med att gilla mat??!! blev jätteförkyld IGEN och fick t.o.m ringa doktorn som skrev ut Antibiotika, har nog aldrig ringt en doktor med en förkylning, men det är tydligen något eländigt virus som virrar runt.. Hoppas vi alla slipper vara sjuka i jul!!! Jag önskade att vi alla kunde ha varit på puben i söndags kväll.. vilken stämning... Måste gå dit en kväll och äta när aptiten kommer tillbaka (kan ju ske redan i morgon- aptiten alltså
!!!) Du får hälsa Mor & Lasse hur mycket som helst.. Det samma till Agneta m.fam Kerstin med väninna har bokat sin vanliga vår resa i Mars.. L-G stannar hemma och vaktar Katten Pelle, ska bli kul att se dem. Blir väl den vanliga dags lunch utflykten till Boulogne när de är här. Vi skulle ha åkt över i morse, men p.g.a av frysande dimma & mig utan aptit tar vi det in på det nya året i stället. Trevlig Lucia, kramisar ♥♥♥

 
GeddFish

GeddFish

12 december 2012 23:10

Jag har nu varit med om två Luciatåg, genom en Veteranklubbträff och en SPFträff, och dom var verkligen musikaliska i körstämmor, härligt.
Kul att läsa hur ni har det i England.
Ha det gott, Lidköping tuffar på i Julmarknadernas tecken. /Gerd

http://gerd-geddfish.blogspot.com

kickssons

12 december 2012 23:27

Ja vi är ju inte så vana med alla Lucia tåg, ska nog stiga upp tidigt i morgon och se vad som visas via datan på svt play.. Efter nyår kommer det två nya volontärer till Svenska kyrkan i London. En av dem tror jag kommer från Lidköping..Ska scanna in när jag har lite mer info, det blir nog efter nyår... Gissa om grannarna gillade Lucia tåget, det tyckte att nu hade de kommit in in lite julstämning. Här har man ju Christmas carols, som ofta sjungs i skolor, kyrkor m.m men inte lika rörande som Lucia. Vackert vinterväder här under dagen, men huga vad det är kallt, det är ju inga isoleringar i husen i detta land.. Ha en bra Lucia dag i morgon. Kram Kikkan ♥♥♥

 
wiolettan

wiolettan

13 december 2012 11:36

Det låter fint och stämningsfullt med Luciafirandet. Roligt för de snälla grannarna också.
Det är lite speciellt och mäktigt med Luciafirande i kyrkor. Fin akustik brukar det oftast vara också.
Jag har varit i London en gång i mitt liv och det var i februari månad och det var inte skönt väder. Jag frös något otroligt fast det bara var någon minusgrad. Det var, som vi säger, gråkallt.
Jag kommer ihåg att det var i februari, för jag var där på Alla Hjärtans dag och blev så förvånad över alla fina hälsningar de sände på TV. Kärlekshälsningar till vänner och kärlekar.
Vacker bild med rimfrost i träden.
Varm kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

kickssons

21 december 2012 22:58

Det har varit fantastiskt fint med alla Lucia tåg de senaste veckorna.. Blev bjuden på ett otroligt fint Lucia firande i Westminster Cathedral förra fredagen, har aldrig varit med om något liknande och bästa tänkbara platserna fick vi också. Hoppas Ni kommer att få en fin & fridful jul. Kramar Kikkan ♥♥♥

 
Ingen bild

gunsan

17 december 2012 12:54

Hej:) Nu har jag hittat tillbaka till bloggen efter drygt ett år. Roligt att se att du är igång som förut och jättekul att läsa om firandet av Lucia. Önskar dig och familjen en trevlig jul<3 Kram/Gun

kickssons

21 december 2012 22:55

Hej Gunsan, va kul att se Dig tillbaka här. Jag ligger fortfarande på latsidan med bloggandet.. har liksom tappat lusten och intresset, av lite olika anledningar. Ska nog klämma in en ny blogg senare ikväll (hoppas jag i alla fall) God Jul till Dig också. Kram Kikkan ♥♥♥

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kickssons - 18 december 2015 23:00

.. och i morgon ska det evt bli +16 grader här i London.. Har nu varit ännu latare med bloggeriet, kikar in med ganska jämna mellanrum men det är nog bara 3 - 4 bloggar som jag numera läser. Hade nöjet att träffa Kasper med hans matte i Trosa i sen...

Av kickssons - 1 augusti 2015 19:52

Min au-pair & skolkamrat har varit på besök i veckan, hennes  "au-pair mamma" avled nyligen och begravningen var i måndags. Trots det tråkiga så blev det en mycket trevlig och nostalgisk dag, några av våra 'aupair barn' var naturligtvis på plats, det...

Av kickssons - 17 juli 2015 16:50

Var på lokal teater igår kväll och lyssnade på 5 fantastiska musikanter som körde nästan 3½ timmars Buddy Holly musik   . När jag var reseledare var de flesta av "mina" grupper 'specialgruppper'  många av dem ville passa på att gå på någon musikal i ...

Av kickssons - 2 juli 2015 21:10

Tror jag skäms lite efter  att ha hållt mig borta från den här bloggen, har försökt använda min iPad att  blogga och likaså kommentera lite på en del bloggare, men p.g.a. min totala värdelösa IT kunskap har det inte varit någon större succé på den fr...

Av kickssons - 1 januari 2015 22:24

Önskar Er alla ett riktigt Gott Nytt År, har inte haft någon som helst blogglust  på evigheter, har dock varit inne och läste hos en del bloggare som jag fortfarande gillar att läsa, men orkar dessvärre inte läsa hos en del andra jag brukade läsa reg...

Presentation


WELCOME TO MY BLOG THAT MAINLY IS ABOUT MY QUILTING. Välkommen till min blogg som mestadels handlar om mina lapptäcken, men lite annat kommer säkert också att dyka upp

LOKAL TID

London

LONDON VÄDRET

Vädret London

SENASTE INLÄGGEN

LÄNKAR

QUILTING BLOGGERS

Quilting Gallery Logo

KALENDER

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

TACK FÖR DITT BESÖK

BESÖKANDES FLAGGOR

free counters

Kategorier

GÄSTBOK

Arkiv

Fråga mig

1 besvarad fråga

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards