Direktlänk till inlägg 22 februari 2014

En till solig dag

Av kickssons - 22 februari 2014 11:18

  Nog blir man glad när solen tittar fram. Blir  en stund ute i trädgården idag igen.  


Lite blågult tycker jag passar med alla fina  OS medaljer Sverige har fått hittills.    Gillar speciellt Anna Holmlunds insats    , hennes kära Mamma & jag spelade handboll i samma bra-iga      lag uppe i Härnösand på 60-talet. 


Blev lite shopping igår, hamnade liksom in i en sko-affär och hittade ett par bra gå omkring i skor till hyfsat pris. Funderade även på om jag skulle investera i dessa   som  idag kanske är ganska passande skor i allt bedrövlig regn vi har haft den senaste tiden     .


  Min julstjärna jag fick i början av December bara växer & frodas. Helt ärligt är jag inte speciellt förtjust  i dem, så jag ställde in den i gäst- toan och skvätter lite vatten i den  när jag kommer ihåg. Den får nog flytta ut till trädgården i Maj  så får man se vad det blir av den då.



Ska plantera mina tomatfrön, hade tänkt göra det förra veckan, men vi ska snart till Sverige på begravning och jag vill inte besvära våra underbara grannar med mer blom/växt passning. Så det blir väl lite senare tomater i sommar.    

Den som är intresserad av detta enkla sätt att odla egna tomater, bit ell skär i en tomat, skrapa ut kärnorna, stoppa dem i en jordfylld kruka, vattna, ställ på en solig fönsterkarm, lägg lite plastfolie över krukan så brukar små spröda skott uppenbara sig om en vecka eller två, vattna regelbundet så jorden inte torkar ut. Gallra skotten & flytta (med t.ex en tesked) försiktigt skotten till en lite mindre kruka  men med t.ex två - 3 skott  tillsammans. flytta sedan dessa skott när de har växt till sig till en mer rymlig kruka. I Maj/Juni flyttar man plantorna till en  ganska djup rymlig kruka och framåt Augusti/ September har man massa goda tomater.   Krukorna ska stå i solen och vattnas regelbundet. Tar det  tid att få tomaterna mogna kan man  lägga lite plats över dem så blir det som ett växthus. Jag planterar mest små tomater ex. pomodor eller körsbärs tomater.   


Min kära make har blivit ytterligare ett år äldre idag, så Happy Birthday           


 
 
GeddFish

GeddFish

22 februari 2014 12:29

GRATTIS till maken! Det är en ynnest varje gång man får ett år till. Men känna sig ung!
Ja, ni håller igång, så det är finfint med ett aktivt liv.
Här kom solen lite grand, annars mest grått. Och nu har dottern åkt hem, det blev så tyst här nu igen.
Kramar! ♥

http://gerd-geddfish.blogspot.com

kickssons

22 februari 2014 20:05

Oxfilén smakade bra tillsammans med tillbehören. På Onsdag bjuder jag honom till Centre Point på riktigt afternoon tea uppe på 32:a våningen. Ha en bra fortsättning på helgen. Kram ♥♥♥

 
Berit E

Berit E

22 februari 2014 21:39

Faktiskt lite sol här också, idag. En stund. Men ännu inte riktig vårvärme, men vad förvänta sig i februari. :)
Tomatfrön - jag har provat tidigare, ibland med bokstavligen gott resultat, ibland med ett mer trist och intetsägande.
Så jag köper numera frön, men egentligen har jag ju slutat odla. :)
Men ska kanske så grönsaker i altanens urnor i år, i stället för en massa blommor.
Utanför altanen äts allt upp av rådjur!

Fiffiga skor, något för en pimpinett snorklare, kanske. D

http://kasperian2.blogspot.se

kickssons

23 februari 2014 10:11

Idag blev det ingen sol hittills, men tydligen ska vi evt. få solskensbesök i morgon. Lika bra att leka lite med symaskinen idag istället.Ha en bra vecka och hoppas Du Kasper får rulla runt så mycket som möjligt i veckan.

 
Ludde

Ludde

22 februari 2014 22:30

Stackars er som får så mycket regn! Då gäller det att ta till vara alla solskenstimmar som dyker upp! Dom där skorna borde gå åt som smör i solen hehe. Här har matte och hussen börjat planera lite inför sommarens blommor och bär, men än är det långt till den riktiga våren... Kramis!

http://hundenluddesblogg.blogspot.se

kickssons

23 februari 2014 10:06

Ska se om de säljer dessa skor vid badhuset jag simmar i??? Hoppas slippa vinterväder i Sverige när vi åker, framförallt på västkusten. Skulle solen titta fram vore det ännu bättre. Säkert hittar Matte & Husse fina växter att plantera till sommaren. Kram ♥

 
Ingen bild

Neta

23 februari 2014 12:44

Vi hade sol 1 minut igår... Idag helmulet igen.
Snön har regnat bort..
Vi väntar på våren.
Kul att Du flaggar för svenska medaljer..
Återstår att se om det blir mer idag på ishockeyn..
Ha de bra! Kram! Och tack för fina kommentarer å in sida!


kickssons

25 februari 2014 20:16

Jättesynd med Hockeyresultatet men det blev ju medalj i alla fall. Massor av blommande maskrosor vid järnvägs stationen idag och detta i slutet av Februari. Kram ♥♥♥

 
Ingen bild

Myllan

24 februari 2014 15:54

Kraftigt försenade grattisar, till din "góa gubbe"m men bättre sent än aldrig ;) Börjar också planera så smått, inför mina balkongodlingar, o bl.a kommer det att bli månadssmultron, i en specialkruka, med många öppningar, s.a.s., o sen ska jag ha div. örter, utöver blomster förstås. -Lika kul varje år, att förbereda inför sommarens hemmaoas // Kram, o ha det så bra ♥

kickssons

25 februari 2014 20:24

Thank you!! Gissa what, idag var det massor av utslagna maskrosor vid vår lilla järnvägsstation.. Helt crazy.. I morgon blir det riktigt "high afternoon tea" återkommer med om var, när & hur. Spänningen kanske locker fler läsare till statistiken !!!! Nagelbitande!!! :-D :-D :-D Kram ♥♥♥

 
Lena

Lena

24 februari 2014 19:15

Grattis Grattis ROB!!! :)))))))

Vi har inte sett solen på år & dag & marken är så blöt, som sjöar mest överallt urk :(

Kul att Anna Holmlund fick medalj, verkligen! :)) extra kul förstås med hennes mamma :)) & Sverige var attans duktiga denna gång ;)

Jag skulle åxå vilja ha tomater eller "Tomtar" he he ;) tyvärr vill vi vara lite fria & inte sitta fast i vattningen :(

Kram & må så gott! *hjärta*

http://frallorna.bloggplatsen.se

kickssons

25 februari 2014 20:18

Tack & Thank you.. Ska ut på afternoon tea i morgon eftermiddag, vi brukar inte ge presenter, men vill testa detta ställe. Bilder kommer väl framöver. Kramisar ♥♥♥

 
Ingen bild

Myllan

27 februari 2014 15:12

Väntar, med spänning, att "få vänta allt!!! *LOL* Ha dé så bäst, o kramiz, från ett vårlikt landskap, där snädropparna blommar ♥

kickssons

27 februari 2014 19:04

Why are we waiting ♫♫♪♫♫♪♪ :-) ?????

 
wiolettan

wiolettan

28 februari 2014 14:49

Så roligt att se egna tomater komma upp och få skörda och äta. Toppenmysigt.
Julstjärnan är ju ett praktexemplar, tycker jag. Den trivdes tydligen på toan.
Men skorna? Det var ena riktigt roliga saker. Men inte för mig. Varför? Jo, jag kan inte gå i högklackat. *ler*

Härligt att ni har fått lite sol efter allt regnande.
Trevlig helg och kram till dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

kickssons

28 februari 2014 15:42

Får väl hoppas på bra tomat resultat i sommar igen. Sitter här & hoppas detta svar blir något av, fick en iPad för ett tag sedan, men den har mer kontroll av mig än jag av den. Ha en bra week-end.💐❤️❤️❤️

 
S/Y Endeavour

S/Y Endeavour

9 mars 2014 08:50

Visst är det härligt med sol!
Igår hade vi en fantastisk dag här i Nynäshamn!
11 grader och sol!
Häftiga skor ;-) kanske nåt för mig som bor på ett skepp.
Ha de gott!
Kram

http://www.sailaway.bloggplatsen.se

kickssons

9 mars 2014 09:59

Njöt av solskenet i Trosa igår (lör 8:a Mars). Är på kort Sverige besök några dagar. Till Fjällbacka mån & tis, tillbaka till England onsdag

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kickssons - 18 december 2015 23:00

.. och i morgon ska det evt bli +16 grader här i London.. Har nu varit ännu latare med bloggeriet, kikar in med ganska jämna mellanrum men det är nog bara 3 - 4 bloggar som jag numera läser. Hade nöjet att träffa Kasper med hans matte i Trosa i sen...

Av kickssons - 1 augusti 2015 19:52

Min au-pair & skolkamrat har varit på besök i veckan, hennes  "au-pair mamma" avled nyligen och begravningen var i måndags. Trots det tråkiga så blev det en mycket trevlig och nostalgisk dag, några av våra 'aupair barn' var naturligtvis på plats, det...

Av kickssons - 17 juli 2015 16:50

Var på lokal teater igår kväll och lyssnade på 5 fantastiska musikanter som körde nästan 3½ timmars Buddy Holly musik   . När jag var reseledare var de flesta av "mina" grupper 'specialgruppper'  många av dem ville passa på att gå på någon musikal i ...

Av kickssons - 2 juli 2015 21:10

Tror jag skäms lite efter  att ha hållt mig borta från den här bloggen, har försökt använda min iPad att  blogga och likaså kommentera lite på en del bloggare, men p.g.a. min totala värdelösa IT kunskap har det inte varit någon större succé på den fr...

Av kickssons - 1 januari 2015 22:24

Önskar Er alla ett riktigt Gott Nytt År, har inte haft någon som helst blogglust  på evigheter, har dock varit inne och läste hos en del bloggare som jag fortfarande gillar att läsa, men orkar dessvärre inte läsa hos en del andra jag brukade läsa reg...

Presentation


WELCOME TO MY BLOG THAT MAINLY IS ABOUT MY QUILTING. Välkommen till min blogg som mestadels handlar om mina lapptäcken, men lite annat kommer säkert också att dyka upp

LOKAL TID

London

LONDON VÄDRET

Vädret London

SENASTE INLÄGGEN

LÄNKAR

QUILTING BLOGGERS

Quilting Gallery Logo

KALENDER

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

TACK FÖR DITT BESÖK

BESÖKANDES FLAGGOR

free counters

Kategorier

GÄSTBOK

Arkiv

Fråga mig

1 besvarad fråga

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards