Alla inlägg under oktober 2011

Av kickssons - 30 oktober 2011 14:29

Nu har jag sytt klart ett jul lapptäcke som jag ska ge till julmarknaden. Detta täcke har tagit ganska lång tid för mig att sy p.g.a att samtliga "hexagoner" har handsytts & jag har sytt dessa i bilen på de senaste årens bilsemester till Sverige (OBS;har inte sytt när jag kör!!!). Hade nästan glömt att jag hade alla bitarna klara så ÄNTLIGEN är täcket färdigt. Det mäter c;a 1.20 i kvadrat. Man kan även använda detta som en duk och det blir kanske då ett sova på maten täcke/duk.


    


Lite fler dalahästar har jag också hunnit med att sy  & 2 andra lapptäcken ska bara fållas. Planerar att fålla klart dem framför TV'n ikväll samtidigt som jag kikar på "Stricktly Dancing" (det är väl samma program som heter Let's Dance i Sverige).


                                              


  




.



Av kickssons - 25 oktober 2011 23:57

Denna helg har vi haft Sverige besök & i morgon flyger "tjejerna" tillbaka hem till sina familjer i Sverige. Den större delen av deras tid har nog spenderats med shopping!!!

                                                       

och ett av barnen kommer nog att bli jätteglad över sin Giraff-     dress som hans mamma kommer hem med, som kommer att bli bra att ha på sig på en kommande maskerad.


Själv har jag i vanlig ordning sytt en del, bl.a ett par nya dalahästar

                                          denna gång i pastellfärger.


Idag var det extra syjänteträff där vi nu har kommit en bra bit på bårtäcket några av oss syr till Svenska Kyrkan här i London.                       

Det blir en  paus i det arbetet nu tills efter julmarknaden som äger rum i London  i mitten av November.


   


   

Så skulle någon av Er ha vägarna förbi London, kika gärna in på julmarknaden & om inte annat ta en fika och ät en av de mest underbara smörgåsarna, lussekatterna etc som serveras i det tillfälliga kaféet uppe i själva kyrkan.


                   


Av kickssons - 13 oktober 2011 20:37

.. ett gott försök till sådant försökte jag mig på idag på Svenska Kyrkans Torsdags träff. Stefan Andhé kom och pratade och läste lite ur en av hans tidigare böcker. Han gav oss många skratt  så tårtarna rann på många av oss, tiden bara rusade förbi tills det var lunchdags. Hade kameran med mig & frågade lite försynt om det var OK att ta en bild & lägga ut på min blogg. Jag vet att jag är totalt oteknisk men 'Hr Kåsör'  använder fortfarande sin Olympia skrivmaskin & han använder sig inte av data, bloggar, facebook etc..  Mycket sympatiskt tycker jag.   Det var alltså OK att ta lite bilder & lägga ut på min blogg.


   Bästa bilden blev tillsammans med "Mrs Sweden" som jag ofta kallar Elisabet Baldwin för. Denna härliga människa känner i stort sett till de flesta svenskar i London. Elisabet är nu pensionerad från Svenska Handelskammaren i London där hon i många år var General Manager & arbetar nu  i Kyrkan med jämna mellanrum & dyker upp som sy-jänta ganska ofta. Hennes virkade "dammsugare" är så fina  & det bästa med dem är ju att de är kalorifria.


Var ute med  syjäntor igår igen. Vi håller på att sy ett bårtäcke i lapptäcksteknik till kyrkan med tusentals hexagon bitar.

                                     

Trevligt har vi det när vi ses samtidigt som vi fikar & hinner med att snacka en hel del.  De flesta av oss pysslar även varierande grejer som vi hoppas ska säljas på den kommande julmarknaden i November.



                                 Sydde klart detta underlägg                                                 

       blev det av detta

Av kickssons - 11 oktober 2011 16:34


Nu finns det även en spegelvänd dalahäst. Ritade ett diagram som fungerade helt OK. 

     


Har även sytt klart ett par julkort,  som redan är färdig monterade, fler lär det nog bli.


    

 

           Men nu blir det symaskin igen ett tag framöver.


Om någon är intresserad av att se "lite bilder" från MC- cykel Marocko resan som gubben & co nyligen har gjort, kan man klicka på MOUNTAINRATS länken hos mig. Klicka sedan på Desert Rats. Har tydligen även själv hamnat på några av bilderna som  den Webside ansvariga tog...



 


Av kickssons - 8 oktober 2011 01:27

...är något jag inte ofta pysslar med , men en av "syjäntorna"  i kyrkans syjunta har designat denna härliga  lilla Dala häst. Fick låna mönstret & sydde denna igår som mäter c;a 7 x 7 cm. Upptäckte att det kanske är dags att beställa tid hos optikern,  tyckte inte riktigt att armarna riktigt räckte till sent igår kväll.


   


Tydligen är det många "Syjäntor" som syr små korsstygns bilder som ska monteras in i kartong & säljas som julkort.  Kommer nog att producera några fler småbilder själv också.


MC resenären kom hem ikväll & hela resan har gått bra, enda problemet var att tydligen att en del av dem hade haft dåliga magar några dagar & det samma skedde med en del av damerna, fast de klarade sig tills de kom tillbaka till England..


Av kickssons - 3 oktober 2011 11:31

I Onsdags morse flög "tanterna", vars män är ute & turnérar  på sina Motorcyklar, till Marrakech. Väldigt trevlig lång helg i värmen, här i England hade det också varit varmt, med +28 grader i söndags. Vi hade +38 grader vissa dagar, så skönt att ha en stor pool vid hotellet att simma i.

     

4 av motorcyklarna är  BMW GS modeller, en BMW K1200 GT & en Honda Goldwing. Allt har gått bra för dem, "Gruppledaren" körde fast i Sahara sanden men med lite hjälp fick han tillbaka "biken" upp på den vanliga vägen. 4 av dem har haft lite dåliga magar, men det var nog kanske väntat. I morse lämnade de Marocko & har nog nu redan kommit över till Spanien. 



Kändes bra att sitta vid poolen & fålla långa jul bordslöpare

                                                                     

och med jämna mellanrum dyka ner i poolen & svalka sig

  

 

 

Nu är det tillbaka till det normala igen, ska hem till en kompis  på em & sy  på ett täcke som vi ska ger till något barn- välgörenhet.

 

               Soliga London höst hälsningar.

 


  

Presentation


WELCOME TO MY BLOG THAT MAINLY IS ABOUT MY QUILTING. Välkommen till min blogg som mestadels handlar om mina lapptäcken, men lite annat kommer säkert också att dyka upp

LOKAL TID

London

LONDON VÄDRET

Vädret London

SENASTE INLÄGGEN

LÄNKAR

QUILTING BLOGGERS

Quilting Gallery Logo

KALENDER

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

TACK FÖR DITT BESÖK

BESÖKANDES FLAGGOR

free counters

Kategorier

GÄSTBOK

Arkiv

Fråga mig

1 besvarad fråga

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards